נתונים מדאיגים: נשים סובלות מאוריינות פיננסית נמוכה

לרגל יום האישה הבינלאומי ערכה אמש מחלקת תקשורת בבנק ישראל ערב עיון בנושא "נשים מדברות על כסף" במסגרתו הוצגו נתונים מדאיגים

לרגל יום האישה הבינלאומי ערכה אמש מחלקת תקשורת בבנק ישראל ערב עיון בנושא "נשים מדברות על כסף".

במסגרת ערב העיון הוצגו לראשונה נתונים עדכניים על האוריינות הפיננסית בציבור הישראלי ובפילוח לפי מגדר באוכלוסייה מסקר שערך בנק ישראל לאחרונה. מהסקר עולה כי בישראל לנשים אוריינות פיננסית נמוכה יותר ובטחון עצמי נמוך יותר בהתנהלות כלכלית מאלו של הגברים.

את ערב העיון פתחה מנכ"לית בנק ישראל, הגב' שולמית גרי אשר הדגישה את המחויבות העמוקה של בנק ישראל לקידום חינוך פיננסי והכלה פיננסית בכל חלקי האוכלוסייה.

מנכ"לית הבנק סקרה את פועלו של הבנק בהקשר זה וסיפרה, בין היתר, גם על יישום אמנת זמינות פיננסית לנשים נפגעות אלימות כלכלית, על פעילות שמוביל הבנק לטובת נשים שורדות זנות, ועל הובלה של צוות בין משרדי שגיבש המלצות לתכנית לאומית להכלה פיננסית.

הגב' נורית פלתר איתן, מנהלת מחלקת תקשורת, הסברה וקשרי קהילה הציגה את עיקרי ממצאי סקר החלוץ שערך בנק ישראל בנושא אוריינות פיננסית ממנו עולה כי:

• רק 55% מהנשים שהשתתפו בסקר מבינות את השפעת אינפלציה על כח הקנייה. לעומת מעל 70% מקרב הגברים וממוצע של 66% במדינות ה-OECD הנסקרות.

• רק 45% מהנשים הנדגמות הבינו את חשיבות פיזור הסיכונים בעת השקעות, לעומת 59% מהגברים, וממוצע של 63% במדינות ה-OECD הנסקרות.

• בסיכום מדד הידע הפיננסי עומד ציון הנשים בישראל על 53% בלבד, לעומת 65% לגברים, וממוצע של 67% במדינות ה-OECD הנסקרות.

• 84% מהנשים הנסקרות העידו כי הן נוטות לקחת חלק בקבלת ההחלטות הפיננסיות, לעומת מעל 90% מהגברים.

• כרבע מהנשים – 24% בלבד העידו על עצמן כי הן מבינות היטב בנושאים פיננסיים, לעומת 39% מהגברים.

• 42% מהנשים העידו כי ב-12 החודשים האחרונים לא הצליחו לכסות את הוצאותיהן, לעומת 34% מהגברים וממוצע של 25% בלבד בקרב מדינות ה-OECD הנסקרות.

הנתונים מתייחסים למדגם הכולל את כל חלקי האוכלוסייה מהחברה הכללית, החרדית והערבית.

נורית פלתר איתן, ראש מחלקת תקשורת והסברה בבנק ישראל: "גם בשנת 2023 לנשים אוריינות יותר נמוכה ובעיקר ביטחון עצמי נמוך יותר. אמנם גם במרבית מדינות ה-OECD אנו עדים למדדי ידע של נשים הנמוכים מאלו של הגברים. אך על נתונים אלו להציב בפנינו מראה, לגבי התחומים בהם חייבים לטפל. ידע וביטחון הם הבסיס למצב פיננסי טוב, התנהגות פיננסית טובה וחוסן פיננסי והגיע העת שפערי מגדר לא יהוו מדד לפערים פיננסיים".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *