"קיימת אי ודאות גדולה מאוד". בנק ישראל מותיר את הריבית ללא שינוי

בנק ישראל העדיף לדחות את הורדת הריבית להכרזה הבאה והיא תיוותר על כנה בגובה 4.5% בבנק חוששים מפני השלכות המלחמה על המשק

 

 

הוועדה המוניטרית בבנק ישראל החליטה היום (שני) להותיר את הריבית במשק ללא שינוי ברמה של 4.5%. בבנק הסבירו כי מידת אי הוודאות לגבי היקף ומשך הלחימה הצפויים והשפעתה על הכלכלה הישראלית, גדולה מאוד. "למלחמה השלכות כלכליות משמעותיות, הן על הפעילות הריאלית והן על השווקים הפיננסיים ופרמיית הסיכון של המשק עדיין שוהה ברמה גבוהה", נכתב בהודעת הבנק.

בבנק התייחסו גם לאינפלציה בשנים־עשר החודשים האחרונים שהתמתנה ונמצאת בתוך תחום היעד הממשלתי (1-3%). עוד אומרים שם כי הציפיות והתחזיות לאינפלציה בשנה הקרובה עלו במעט והן מצויות בסביבת הגבול העליון של היעד. הציפיות לשנה השנייה ואילך מצויות בתוך תחום היעד.

עוד התייחסו שם למצבו של השקל מול הדולר. שאגב נחלש מול הדולר לקראת הודעת הריבית. על־אף שבבנק נתנו משקל להתכווצות המשק שצמח ב־2023 בשני אחוזים בלבד אל מול צמיחה של יותר מחמישה אחוזים בשנה שקדמה לו. כלומר, צמיחה שלילית בהינתן העובדה שהגידול הטבעי בישראל עולה על שני אחוזים בשנה. עם זאת, הדבר לא גרם לכלכלני הבנק להוריד את הריבית כדי לתמרץ את המשק משום שככל הנראה, הסיכון מפריצת מלחמה בצפון, גדול בעיניהם יותר מההתמתנות הזמנית בפעילות המשק.

כך או כך, בשורה התחתונה, כפי שהעריכו כלכלנים רבים, הריבית תיוותר על כנה לפחות עד הודעת הרבית הבאה עלינו לטובה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *