1,376 חולים מחכים להחלטת ועדת סל התרופות שצפויה לסיים מחר את דיוניה

התרופות ולטסה, טבנאוס וריברילה קיבלו דירוג גבוה והן יכולות להקל על חייהם של חולים באנקה וסקוליטיס, באי ספיקת לב ובשיתוק מוחין

וועדת סל התרופות לשנה הקרובה שמונתה על ידי שר הבריאות אוריאל בוסו (שס) ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) התכנסה לראשונה בסוף נובמבר האחרון. בראש הוועדה עומדת הפרופ' דינה בן יהודה ומרכזת אותה ד"ר אסנת לוקסמבורג. נציגי הציבור בוועדה הם הרב צבי רימון, משולם נהרי והדסה רלב"ג. מחר (חמישי) צפויה הוועדה לסיים את דיוניה ולהכריז על התרופות והטכנולוגיות שייכנסו לסל ועל אלו שיישארו בחוץ.

יש מי שרוצים לעזור ולהזכיר לחברי הוועדה שלוש תרופות שהגיעו לדירוג גבוה והן קריטיות עבור 1,376 חולים. מדובר בולטסה, טבנאוס וריברילה.

טבנאוס היא תרופה למחלה נדירה בשם אנקה וסקוליטיס. זו מחלה אוטואימונית שפוגעת בכלי דם קטנים ובינוניים ועלולה לגרום למוות. המחלה באה והולכת, דבר שמשפיע קלינית על החולה ועל סביבתו הקרובה. הדלקת נוצרת על ידי מערכת החיסון, גורמת להיצרות בכלי הדם הפגועים ולכן נגרמת הפרעה בזרימת הדם. עקב כך, נפגעת אספקת החמצן והרבה איברים חיוניים כמו ריאות, עיניים, כליות ועוד, נפגעים, כמובן שזה יכול להביא לתמותה.

כיום החולים מטופלים על ידי סטרואידים במינון גבוה שלהם תופעות לוואי רבות. טבנסאוס היא תרופה שמפחיתה משמעותית את הצורך בתרופות וסטרואידים והיא אושרה על ידי FDA ו־EMA והוכחה קלינית ככזו שמורידה את חזרת המחלה.

ריברילה היא תרופה שמיועדת לילדים ובני נוער עם שיתוק מוחין הסובלים מריור. הטיפולים הקיימים לא עוזרים לטווח ארוך ואף גורמים לתופעות לוואי קשות כמו פרכוסים. ריברילה הוכחה מדעית וקיבלה את אישור ה־FDA וה־EMA בטיפול בריור יתר. הכללת המוצר בסל הבריאות תאפשר לילדים ובני נוער עם שיתוק מוחין לקבל טיפול יעיל ובטוח בריור יתר שישפר את מצבם הרפואי והפסיכו חברתי.

ולטסה מיועדת לחולי אי ספיקת לב ואי ספיקת כליות שרמת האשלגן בגופם עולה בעקבות לקיחת תרופות. האיגוד הקרדיולוגי האמריקאי (ACC) ממליץ בהתאם למחקרים שהצטברו על תרופת ולטסה כטיפול להיפרקלמיה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *