תזונה עשירה בוויטמין A עשויה למנוע סרטן עור / מחקר

החשיפה לשמש מזיקה מאוד, חוקרים שבדקו עשרות אלפי נבדקים מצאו ירידה בשכיחות סרטן העור מסוג "תאי קשקש", אצל אלה שתזונתם עשירה בוויטמין A. מדובר בסרטן השני בשכיחותו. עלים ירוקים כהים הם מקור עצום לרכיבים תזונתיים; הם עשירים בברזל, סידן, סיבים תזונתיים וויטמינים A, C ו-K תנסו להוסיף אותם לתפריט היומי שלכן

התזונה שלכם עשויה להציל את חייכם: חוקרים שבדקו נתונים מעשרות אלפי בני אדם, מצאו קשר בין תזונה עשירה בוויטמין A, לבין ירידה בסיכון לחלות בסרטן העור. הממצאים פורסמו בכתב העת של האיגוד הרפואי האמריקני לדרמטולוגיה.

צוות החוקרים מאוניברסיטת בראון שבארה"ב, בדק את הרגלי התזונה ושיעור אבחנות סרטן העור בשני מחקרים גדולים, אשר עקבו אחר 121,700 נשים בארה"ב בין השנים 1984 עד 2012 ואחר 51,529 גברים בין השנים 1986 עד 2012.

בשני המחקרים כ-123 אלף משתתפים היו לבנים, כלומר בסיכון גבוה משמעותית ללקות בסרטן העור.

הקשר בין התזונה לירידה בתחלואה בסרטן עור: לאחר שקיבצו את משתתפי המחקר לחמש קטגוריות לפי רמת צריכת הוויטמין A שלהם בתזונה, נמצא כי אלה שהיו בעלי הצריכה הממוצעת הגבוהה ביותר של ויטמין A היו בסיכון נמוך ב-17 אחוז ללקות בסרטן עור, לעומת אלה בקטגוריה שבה הצריכה הייתה הנמוכה ביותר.

אלו בקטגוריה הגבוהה ביותר דיווחו כי אכלו בממוצע את כמות הוויטמין A המקבילה לבטטה בינונית אחת או שני גזרים גדולים מדי יום. אלו בקטגוריה הנמוכה ביותר דיווחו על אכילת כמות יומית ממוצעת של ויטמין A השווה לשליש כוס צ'יפס בטטה או גזר קטן אחד, שנמצא עדיין מעל הקצאת התזונה המומלצת בארה"ב של ויטמין A.

המחקר שלנו מספק סיבה נוספת להרבות באכילת פירות וירקות כחלק מתזונה בריאה", אמרה ראש צוות החוקרים, פרופ' יוניון צ'ו, "קשה למנוע סרטן עור, ובמיוחד מסוג קרצינומה של תאי קשקש, אך תזונה עשירה בוויטמין A, עשויה להיות דרך נוספת להפחתת הסיכון, בנוסף להגנה מהשמש".

סרטן תאי קשקש נוצר מתאי הקשקש השטוחים הנמצאים בשכבת העור העליונה – האפידרמיס. מדובר בסוג השני הנפוץ ביותר של סרטן עור, שמגיע לאחוזי ריפוי מלאים כשהוא מטופל בשלב מוקדם.

סרטן תאי הקשקש מופיע תחילה ככתם אדום נוקשה, עליו קשקש או כיב קטן קשה ריפוי. הוא מופיע לרוב באזורים חשופים לשמש כמו אף, שפתיים, אוזניים, זרועות ידיים ורגליים. סרטן זה מתפשט לאט, במהלך חודשים ולעיתים שנים, ועלול ללא טיפול מתאים, לשלוח גרורות לאיברים מרוחקים.

עלים ירוקים כהים הם מקור עצום לרכיבים תזונתיים; הם עשירים בברזל, סידן, סיבים תזונתיים וויטמינים A, C ו-K. האם אתם אוכלים מספיק מהם? קייל, תרד, עלי סלק, חסה, ארוגולה ועלים ירוקים אחרים מסייעים בהפחתת הכולסטרול, משפרים את האנרגיה, שומרים על בריאות העיניים ומרפאים דלקות, בנוסף לתועלות בריאותיות אחרות. הם מכילים גם רכיבים אנטי-דלקתיים שמסייעים בהגנה על הלב.

 

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.