תלמידים הפריחו בלון ניסוי בגובה עשרות ק"מ כדי לבחון נתונים באטמוספירה

תלמידי חט"ב מבתי"ס שונים בארץ יפריחו ב 29 לחודש בלון ניסוי – בלון סטרטוספירי (זהו בלון מטארולוגי עשוי לטקס ומנופח בהליום אשר מגיע לרוב לגבהים של עשרות ק״מ). על גבי בלון זה מורכב ציוד מקצועי בעל אמצעי חישה, שיאפשר לבצע ניסויים באטמוספירה של כדור הארץ בתחום מזג אוויר, קרינה וזיהום. הניסויים יבדקו השפעות שונות כגון: קרינת גמא, עוצמות קרינת UV, מתח חשמל ועוד.

ההפרחה מתבצעת כחלק מתכנית רמון סקיילאב של קרן רמון, לחט"ב בה חווים תלמידים ותלמידות מחקר מובנה, מתקדם וחוויתי על האטמוספירה המקיפה את כדור הארץ. התכנית מתבססת על שיתוף פעולה של קרן רמון עם אוניברסיטת אריאל, מו"פ מזרח, בית הספר ללימודי סביבה באוניברסיטת ת"א ובית הספר לקיימות המרכז הבינתחומי הרצליה. במהלך התכנית נחשפים התלמידים למחקר המוביל בעולם ולמומחים בעלי שם עולמי מהאקדמיה הישראלית.

תלמידים ממספר בתי"ס שונים ברחבי הארץ יגיעו לאוני' אריאל, שם ייערך הניסוי שתכננו במהלך השנה, במסגרת קרן רמון. במהלך השנה הם נחשפו למחקר מוביל ועדכני באקדמיה הישראלית וברחבי העולם וזאת בין היתר ע"י חשיפה למאגרי נתונים עדכניים. מאגרי מידע אלה, סוקרים היבטים שונים של האטמוספירה כמו מטאורולוגיה ואירועי קיצון, אקלים, מאפיינים חשמליים, ריכוזי גזים והשפעתם, השפעת הקרינה הקוסמית המגיעה מהחלל ועד אירועים סולארים הפוגעים בכדור הארץ. מאגר הנתונים נאסף בתחנות מדידה קרקעיות, מידע שנאסף בתצפיות אוויריות (בלונים, מטוסים) ומידע שמתקבל בחישה מרחוק באמצעות לווינים ומתעדכן על ידי חוקרים מאונבירסיטאות ברחבי העולם.

במהלך השנה רכשו התלמידים מידע על האטמוספירה, חקרו וביצעו ניסויים, ניסחו שאלת מחקר, תכננו את אופן ביצוע הניסוי, שיצא לפועל באירוע הפרחת הבלון בשיתוף חוקרים מובילים בתחומם.

מאגר המידע מתקבל בזמן אמת ומשמש לאשש או להפריך את השערת המחקר, וישמש בעתיד את החוקרים לניתוח תופעות מדעיות באטמוספירה שמשפיעות על החיים של כולנו.

ההפרחה מאפשרת לתלמידים הזדמנות לשליחת ניסוי על גבי בלון סטטוספרי, יחד עם ניסויים של בכירים באקדמיה הישראלית, לגובה של עשרות קילומטרים לאטמוספירה בשיתוף החוקרים המובילים בישראל ולממשק ישיר עם החקר העדכני ביותר באקדמיה. התלמידים מקבלים הזדמנות ייחודית לבצע ניסויים יחד עם האקדמאים המובילים בישראל.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *