ייאוש כמעט מוחלט בלבנון – ד"ר דרור מנור מנתח

ככל שעובר הזמן נראה שלבנון נהפכת למיואשת יותר ויותר, כאשר כלכלתה נמצאת ממש על סף פשיטת רגל, ועוד בתקופה שבה מגפת הקורונה משתוללת ברחבי המדינה. הלירה הלבנונית בשפל של כל הזמנים

ככל שעובר הזמן נראה שלבנון נהפכת למיואשת יותר ויותר, כאשר כלכלתה נמצאת ממש על סף פשיטת רגל, ועוד בתקופה שבה מגפת הקורונה משתוללת ברחבי המדינה. הלירה הלבנונית בשפל של כל הזמנים, והתושבים המיואשים והמתוסכלים יצאו להפגין ברחובות. בעיר הבירה ביירות חסמו כבישים, ובטריפולי נפרסו כוחות צבא רבים סביב מוסדות ממשלתיים. בנוסף, אין שום פתרון באופק של המשבר הפוליטי המורכב. הזמן אינו עובד לטובתה של לבנון הזקוקה בדחיפות לסיוע חיצוני שייתן לה אוויר לנשימה.

כוחות מהצבא הלבנוני נפרסו במהלך יום ראשון, 27 ביוני, סביב מוסדות ממשלתיים בעיר טריפולי לאחר לילה קשה של מהומות והפגנות במחאה על המצב הכלכלי החמור במדינה. מספר מפגינים וחיילים נפצעו במהלך האירועים. יש לציין שההפגנות הגדולות ביותר נערכו בערים טריפולי וצידון. זאת כאשר טריפולי, העיר השנייה בגודלה בלבנון, נחשבת לענייה ביותר. בביירות נערכו מספר הפגנות קטנות וחסימות כבישים. למרות המצב הבעייתי, שב השקט במהרה לטריפולי ולערים נוספות.

לבנון סובלת ממחסור עצום במוצרים חיוניים כמו דלק, תרופות ומוצרים רפואיים שונים (ועוד במהלך משבר הקורונה), דבר שעורר זעם רב בקרב אזרחי המדינה. הלירה הלבנונית צנחה ביום ראשון לשפל של כל הזמנים, ל- 18 אלף לירות לדולר. המטבע המקומי איבד יותר מתשעים אחוז מערכו מאז תחילת המשבר באוקטובר 2019. אז נערכו הפגנות נגד האליטה הפוליטית הלבנונית השולטת במדינה מאז סיומה של מלחמת האזרחים בשנת 1990.

המצב בלבנון אינו צפוי להשתפר בתקופה הקרובה, בשל העימות הפוליטי הקיים בין הנשיא מישל עאון לראש הממשלה המיועד, סעד אל-חרירי. עימות זה מעכב את הקמת הממשלה מאז שהחל אל-חרירי לנסות להקים קואליציה במהלך אוקטובר 2020. מה שהחמיר עוד יותר את המצב היה הפסקת השיחות עם קרן המטבע הבינלאומית על חבילת חילוץ להצלת הכלכלה הלבנונית במהלך השנה שעברה.

בעקבות המשבר הכלכלי החמור איבדו תושבים רבים את מקום עבודתם במדינה הערבית הענייה, שחיים בה שישה מיליון איש, ביניהם מיליון פליטים סורים, שגוזלים מקורות פרנסה רבים מהמקומיים. המצב כה קשה עד שנוצר מצב שיותר ממחצית האוכלוסייה חיה בעוני מחפיר, ללא יכולת לקנות מוצרים בסיסיים.

אין ספק כי מצבה של לבנון הוא אנוש, ורק נס יוכל להציל את כלכלתה הרעועה. על תושבי המדינה לקוות כי המשבר הפוליטי המורכב ייפתר בסופו של דבר, מה שיסלול את הדרך לקבלת סיוע חיצוני שלבנון כה זקוקה לו. רק אז יהיה סיכוי שמדינות שסירבו לסייע לה קודם לכן, דוגמת ארה"ב, צרפת וסעודיה, ישתכנעו לסייע למדינה הערבית הענייה. אולי רק אז תוכל לבנון להתחיל לראות את האור בקצה המנהרה. ממשלת לבנון צריכה גם לפעול במרץ כדי לבלום את מגפת הקורונה המשתוללת ברחבי המדינה, ואשר מכבידה עוד יותר על המצב הכלכלי הקשה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *