איך מסבירים את זה שהצריכה הפרטית בישראל עלתה למרות המלחמה?

איך קרה שהרכישות בכרטיסי אשראי זינקו ב־12%? לכלכלני בנק הפועלים יש תשובה: טסים פחות לחו"ל, רוכשים יותר בארץ

כלכלני בנק הפועלים מתייחסים היום (ראשון) בסקירתם השבועית לריבית בנק ישראל ואומרים כי לדעתם ימתין בנק ישראל עם המשך הפחתות הריבית בכדי לצבור יותר ביטחון שהאינפלציה אכן ממשיכה לרדת. עם זאת, מבהירים בפועלים שההחלטה הפכה בשבוע האחרון להיות פתוחה לנוכח התחזקות השקל.

בפועלים מתייחסים גם לגידול בצריכה הפרטית שנרשם בדצמבר. זהו גידול ומהיר ודרמטי של 12% ברכישות בכרטיסי אשראי ושל 7.6% של פדיון ברשתות השיווק. נכון אמנם שבינואר נרשמה ככל הנראה התמתנות אך נתוני דצמבר מפתיעים מאוד. בפועלים מסבירים כי את הזינוק בצריכה בדצמבר אפשר להסביר (לפחות את רובו) בהסטה של צריכה מחו"ל לשוק המקומי, זאת בשל ירידה בתיירות היוצאת.

עוד אומרים בפועלים ש"הדיסוננס בין השגרה הכלכלית ברוב חלקי הארץ לתמונת היישובים הנטושים בעוטף ובגבול הלבנון – אינו נתפס. משקי הבית חוזרים לדפוסי הצריכה הרגילים, ואפילו הנסיעות לחו"ל מתחילות להתרבות. במונחים של צמיחה כלכלית, התמונה היא אולי טובה מהערכות המוקדמות, אבל זה מושג במידה רבה בסיוע מאסיבי של הממשלה שמגדילה את הוצאותיה – סוג של סטרואידים שפעולתם ממריצה בטווח הקצר, אבל לאורך זמן הם מעכבים תהליכים של גדילה וצמיחה".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *