בגלל המשכנתא? הישראלים מוותרים על מותרות ברשתות השיווק

כשהתקציב זהה ומחיר המצרכים מזנק, די צפוי שנרכוש פחות מוצרים ברשתות השיווק. אלא שנתוני הלמ"ס מצביעים על תהליך צמצום משמעותי יותר: הישראלים מוציאים פחות כסף ברשתות השיווק

מצמצמים את סל הקניות יותר מהצפוי: על פי נתוני הלמ"ס שפורסמו השבוע, בחודשים מרץ עד מאי השנה חלה ירידה של 1.8% (במחירים קבועים) בסך כל פדיון רשתות השיווק. כלומר הצרכנים הוציאו פחות כסף ממה שהוציאו בחודשים אלו בשנת 2022 ברשתות השיווק.

מדובר בנתון משמעותי במיוחד, שכן בתקופה זו צוינו חגים המתאפיינים בצרכנות יתירה (פסח, עצמאות) וזאת לאחר גל העלאות מחירים של עד עשרות אחוזים מצד היצרנים והיבואנים.

על מנת לרכוש את הסל שרכש הישראלי הממוצע אשתקד הוא היה נדרש לשלם השני הרבה יותר כסף, ולכן פדיונות רשתות השיווק היו אמורות דווקא לזנק. אלא שבפועל קרה תהליך הפוך. הצרכן הישראלי לא צמצם את סל הקניות בכפוף לאותו תקציב חודשי שנועד לקניות ברשתות השיווק, אלא אף צמצם יותר. כלומר פחות כסף עבר מהצרכן לרשתות.

את התהליך הזה אפשר להסביר בסביבה הכלכלית החדשה והעלאות הרבות החדות, שמאלצות ישראלים רבים לשלם יותר על המינוס והמשכנתא. חלקם אף מנסים להקצות יותר משאבים פיננסיים על מנת לסגור הלוואות שבעבר היו כסף זול והשנה הפכו למטרד כלכלי. את הכסף להזה, כך נראה, הם מגייסים באמצעות צמצום משמעותי בסל הקניות. צמצום שהוא הרבה מעבר לאינפלציה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *