בג"ץ בחר לשלול מיהודי ארץ ישראל את כיפת הברזל הרוחנית שלהם

פה אחד קבעו שופטי בג"ץ כי המדינה אינה יכולה להורות לצה"ל לא לגייס תלמידי ישיבות בהעדר חוק גיוס, וכי יישלל רטרואקטיבית תקציבן של ישיבות בהן לומדים דחויי גיוס

בג"ץ קבע היום (שלישי) פה אחד כי "בעת הזו אין מסגרת חוקית שמאפשרת להבחין בין תלמידי הישיבות ליתר המיועדים לשירות צבאי. בהתאם, לא נתונה למדינה הסמכות להורות על הימנעות גורפת מגיוסם, ועליה לפעול בהתאם להוראות חוק שירות ביטחון". עוד נקבע כי "בהיעדר מסגרת חוקית לפטור מגיוס, לא ניתן להמשיך ולהעביר כספי תמיכות לישיבות ולכוללים עבור תלמידים שלא קיבלו פטור או ששירותם הצבאי לא נדחה".

במילים אחרות, בג"ץ ניצל את העובדה שלא נחקק חוק גיוס כדי לשלול מהישיבות את תקציביהן. נציין כי מדובר אך ורק בתקציב הניתן לדחויי גיוס. התקציב עבור בעלי פטורים או משתמטים שמעולם לא קיבלו דחיית שירות, נותר, לפחות בשלב זה, על כנו.

זו לשון בית המשפט: "לא ניתן להמשיך ולהעביר כספי תמיכות לישיבות גבוהות ולכוללים עבור תלמידים שלא קיבלו פטור או ששירותם הצבאי לא נדחה כדין". בג"ץ אף הגדיל עשות וקבע כי תחולת פסיקתו תהיה רטרואקטיבית, כלומר, מתאריך כ"ב אדר ב' האחרון.

בתגובה לפסיקת בג"ץ אמר יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: "מדובר בפסיקה היסטורית וחשובה. צריך לקרוא את ההחלטה במלואה ולראות את המספרים, אבל מדובר בפסיקה שכל הציבור מימין ומשמאל צריך לדרוש מהממשלה לאכוף אותה. לצד כיבוד לומדי התורה יש חובה לבנות את הכוח הצבאי. מדינת ישראל צריכה לוחמים עכשיו". לא ברור מדוע וכיצד נדחף בר-דוד לעניין שאינו קשור לתפקידו כלל ועיקר.

יו"ר שס, אריה דרעי, אמר בתגובה לפסיקת בג"ץ: "העם היהודי שרד רדיפות, פוגרומים ומלחמות רק בזכות השמירה על ייחודיותו – התורה והמצוות. זהו הנשק הסודי שלנו מול כל האויבים, כהבטחת בורא עולם. גם כאן, במדינת היהודים, לצד לוחמינו היקרים המחרפים נפש מול האויבים, נמשיך לשמור מכל משמר על חברת לומדי התורה המקיימים אותה מתוך הדחק. הם אלו שמשמרים את כוחנו הסגולי ומחוללים ניסים במערכה. אין שום כוח בעולם שיכול לנתק את עם ישראל מלימוד התורה, וכל מי שניסה זאת בעבר – נחל כישלון חרוץ. שום פסיקה שרירותית לא תבטל את חברת לומדי התורה בארץ ישראל, שהיא הענף עליו כולנו יושבים".

במערכת הפוליטית סבורים כי פסיקת בג"ץ תלכד עוד יותר את הקואליציה הנוכחית, בניגוד להנחת היסוד לפיה יבחרו המפלגות החרדיות לפרק את הממשלה על רקע הפסיקה שהייתה די צפויה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *