בחול המועד, אבל לא רק: מדוע קיים מחסור תמידי במנות דם?

זמן מדף קצר, צום במגזר הערבי וחופשות במרכזים האקדמיים מייצרים משבר חמור ומסכן חיים. סמנכ"לית שירותי הדם במד"א פרופ' אילת שנער בטור מיוחד לגולשי 'אקטואליק'

חול המועד פסח – המדפים במקררים שמכילים את מלאי מנות הדם בשירותי הדם של מד״א הולכים ומתרוקנים. כמדי שנה קיים קושי משמעותי בגיוס תרומות דם בתקופה זו, אך כדי להבין לעומק מדוע אותו קושי מסכן חיי אדם – צריך להסתכל על המסע שעוברת כל מנת דם מרגע שנלקחה מהזרוע של התורם/מת, לאחר שנמצאו מתאימים לתרומה- עפ"י המדדים המקצועיים שנקבעים ע"י משרד הבריאות.

לאחר שהמנה מגיעה למעבדות שירותי הדם של מד״א – היא מחולקת ל-3 מרכיבים, כאשר לכל מרכיב יש תנאי איחסון ותוחלת חיים שונה, הנמוכה בהן – 5 ימים בלבד:

הרכיב הראשון ובעל תוחלת החיים הארוכה ביותר הוא נוזל הפלזמה שמכילה חלבונים שחשובים למערכת החיסון (נוגדנים למחלות השונות) וכאלה שמשתתפים בתהליכי קרישת הדם (פקטורי קרישה). מכאן חשיבותה הרבה בטיפולים בדימום מסיבי, בין היתר כתוצאה מטראומה, ובמחלות בהן יש חסר גנטי או נרכש בחלבונים אלה. .בפלזמה ניתן להשתמש עד שנה מרגע קבלת התרומה כאשר המנה מאוחסנת בהקפאה עמוקה, בטמפרטורה של מינוס 30 מעלות צלזיוס.

הרכיב השני שהוא בעל תוחלת חיים בינונית הוא תרכיז תאי הדם האדומים, בו ניתן להשתמש עד 35-42 יום ממועד התרומה. תאי הדם האדומים משמשים בגוף להעברת חמצן מהריאות לכל תא בגוף, והחזרת דו-תחמוצת הפחמן לריאות. הם למעשה ׳העזרה הראשונה׳ שמקבלים פצועים וחולים שאיבדו כמות גדולה של דם, בהם נפגעי בתאונות דרכים, פצועי טראומה או נשים במהלך הלידה. בנוסף ישנם חולים שמקבלים טיפולים בכימותרפיה ו/או הקרנות שפוגעים בייצור הדם שלהם. תאי הדם האדומים נשמרים בקירור, בטווח טמפרטורה של 2-8 מעלות צלזיוס.

רכיב נוסף – זה שמדאיג אותנו ביותר בחגים – הוא הטסיות. זהו מרכיב חשוב שמשתתף במערכת הקרישה ועצירת הדימומים. את הטסיות מותר לתת למטופלים הזקוקים להן רק עד 5 ימים מרגע קבלת התרומה והן מיועדות לחולים שרמת הטסיות בדמם נמוכה והן נמצאים בסכנה לדימום כגון חולים אונקולוגים, מושתלי מח עצם וגם בפצועים הסובלים מדמם מסיבי לאחר טראומה. . החשש שלנו הוא שמיד אחרי החג – לא יישארו מספיק מנות במלאי לספק להם.

כמחצית ממנות הדם מתקבלות מהתרמות במקומות עבודה, בתי ספר, ישיבות, אוניברסיטאות ובסיסי צה״ל – כל אלה, נמצאים בחופש לסירוגין בתקופת החגים מערב פסח ועד אחרי שבועות, מה שמקשה לשמור על מלאי המנות. לצד חופשת הפסח, במהלכה קיים קושי להתרים במגזר היהודי – מתקיים השנה במקביל גם חודש הרמדאן, במהלכו לא ניתן להתרים מתנדבים גם במגזר הערבי בעקבות הצום.

סוגי הדם מתחלקים ל4 קבוצות עיקריות: A, B, AB ,O. סוג הדם ׳האוניברסלי׳, וזה שבעצם יכול לסייע לכל מטופל בעל סוג דם אחר – הוא O. בשל העובדה שכל אדם יכול לקבל עירוי מסוג דם O, השימוש במנות אלו גבוה פי כמה וכמה משימוש בסוגי דם אחרים. לכן, קיים מחסור תמידי בתרומות מסוג דם זה.

על מנת למנוע מחסור במנות דם בישראל שירותי הדם של מד״א נדרשים להתרים בכל יום 1,100 מנות דם. כל מנת דם יכולה להציל את חייהם של 3 אנשים. שירותי הדם של מד״א מקיימים התרמות דם יזומות בכל רחבי הארץ בכל רחבי הארץ – אני קוראת לציבור להגיע, לתרום דם ולסייע לנו להציל חיים!

סמנכ"לית שירותי הדם במד"א פרופ' אילת שנער (צילום: דוברות מדא)

הכותבת היא סמנכ"לית שירותי הדם במד"א פרופ' אילת שנער

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *