בנאט"ו מזהירים: "פלישה לאוקראינה יכולה להתבצע תוך זמן קצר"

בנאט"ו מזהירים מפני פלישה רוסית שעלולה לקרות תוך זמן קצר מאחר ורוסיה מחפשת תירוץ לפלוש

המשבר באוקראינה. הולך ומסלים: בנאט"ו מזהירים מפני פלישה רוסית שעלולה לקרות תוך זמן קצר מאחר ורוסיה מחפשת תירוץ לפלוש.

שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין אמר כי הרוסים מתגברים את כוחותיהם בים השחור. "אנו עדים לעוד כוחות רוסיים ומנות דם נוספות מועברות לגבול אוקראינה." שגריר ארה"ב באו"ם מסר כי: "הראיות בשטח הן שרוסיה מתקדמת לקראת פלישה קרובה. זהו רגע מכריע".ברשת נראה תיעוד כי הרוסים משמידים מסמכים בשגרייות רוסיה שבאוקראינה.

סימנים ראשונים להסלמה החלו הבוקר כאשר הפגזות ארטילריות נשמעו היום (חמישי), מעט אחרי 11:00 שעון ישראל, ליד נמל התעופה בדונייצק ובכפר אלנובקה, שניהם שטחים במזרח אוקראינה הנשלטים על ידי בדלנים פרו-רוסים – כך דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס.

הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה אישר כי "כמה תקריות של ירי פגזים" התרחשו לאורך קו המגע במזרח אוקראינה,

צבא אוקראינה מסר שהרוסים ירו פגזים לעבר גן ילדים באזור לוהנסק, אך איש לא נפגע. בצילום שפרסמו חיילים אוקראינים נראה גן הילדים שנפגע מההפגזות

בנאט"ו מסרו כי רוסיה עושה הכל כדי להסלים את המצב באזור ולפלוש בתוך זמן קצר. "יש להם די נשק, כוחות ויכולות כדי לפלוש לאוקראינה תוך זמן קצר".  גם שרת החוץ הבריטית ליז טראס הצטרפה לדברים ואמרה כי רוסיה עושה הכל כדי למצוא תירוצים לפלישה.

בראיון ל"דיילי טלגרף" היא אמרה מוקדם יותר כי "פוטין עלול לגרור את המשבר באוקראינה במשך חודשים בניסיון לערער על אחדות המערב". לדבריה, "אסור שנתרגל לתחושת הביטחון המזויפת בגלל הטענה הרוסית שחלק מהחיילים חוזרים לבסיסיהם, בעוד שלמעשה תגבור הכוחות לא מראה סימני האטה. כרגע אין ראיות לכך שהרוסים נסוגים מאזורי הגבול ליד אוקראינה. אסור לנו לפתח אשליות. רוסיה עלולה למשוך את זה הרבה יותר זמן ולהשקיע עוד שבועות, אם לא חודשים, בחתירה תחת אוקראינה ואתגור האחדות המערבית".

שר החוץ האוקראיני קולבה מאשים את רוסיה בהפרה חמורה של הפסקת האש בחבל: ״הכפר האוקראיני סטאניצה לוהנסקה הופגז בנשק ששוגר ‏מהטריטוריה הכבושה של דונבאס. יש נזק לתשתיות אזרחיות. אנחנו קוראים לכל שותפותינו לגנות במהרה את ההפרה הרוסית החמורה הזו של הסכמי מינסק, בתוך מצב ביטחוני מתוח ממילא״.

לטענת אוקראינה מדובר בפרובקוציה שמטרתה לגרור תגובה של הצבא האוקראיני כדי להצדיק תגובה רוסית צבאית משמעותית.

‏בינתיים מגיב לאירועים גם הקרמלין: ״אנו מודאגים מאוד מההתלקחות האלימה במזרח אוקראינה, ומקווים שהמערב ישתמש בהשפעתו על קייב כדי למנוע הסלמה של המצב״. דובר הקרמלין הוסיף כי אין לרוסיה כוונה לפלוש לאוקראינה, וצין כי החזרת כל החיילים שהשתתפו בתרגילים לבסיסיהם ״תארך שבועות״.

מזכ״ל נאט״ו ייאנס סטולטנברג הביע חשש כי ש״רוסיה מנסה לביים תקרית שתשמש כעילה רוסית לתקיפה צבאית נגד אוקראינה. עדיין אין בהירות או וודאות באשר לכוונותיה של רוסיה״.

הנשיא לוקשנקו ביקר הבוקר בתרגיל הצבאי המשותף עם הצבא הרוסי בדרום המדינה, וסיפק כמה כותרות שראוי להתייחס אליהן – בניגוד להודעתה של רוסיה כי חייליה יעזבו את בלארוס מיד עם תום התרגיל, אמר לוקשנקו כי בפגישתו מחר עם פוטין ידונו השניים מתי החיילים יעזבו, ואם יעזבו. בנוסף אמר לוקשנקו שייתכן שהוא ופוטין יודיעו יחד על הכרה משותפת של רוסיה ובלארוס בעצמאותן של היישויות הפרו רוסיות בחבל דונבאס.

‏בשעות האחרונות פורסמו תמונות של עשן לבן העולה מארובות בניין השגרירות הרוסית בקייב. מכיוון שלא בוחרים שם אפיפיור, ישנה הערכה שהרוסים עוסקים בשריפת מסמכים סודיים, אולי פעולה אחרונה לפני פינוי של השגרירות בקייב.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *