הבנק העלה את הסבירות שיפטרו אתכם מהעבודה

כלכלני בנק לאומי פרסמו סקירה כלכלית ממנה עולה כי להערכתם, בשנת 2024 שיעור האבטלה הממוצע יעמוד על כ-4.6%

שיעור האבטלה (בגילאי 15 ומעלה, נתונים מנוכי עונתיות) בהגדרתו הסטנדרטית, שכוללת את היקף הבלתי מועסקים בלבד, נותר בחודש ספטמבר באותה הרמה, והתייצב על שיעור של 3.2%. מדובר בשיעור האבטלה הנמוך ביותר שנרשם מאז תחילת סקר כוח האדם הנוכחי (ינואר 2012), כך על-פי נתוני הלמ"ס. בדומה לכך, גם שיעור האבטלה בגילאי העבודה העיקריים (25-64) מצוי ברמה נמוכה בהשוואה היסטורית, הגם שעלה ל-2.9% בחודש ספטמבר (2.7% בחודש אוגוסט).

לדברי גילי בן אברהם, כלכלן בחטיבת שוקי ההון של בנק לאומי, "רמת האבטלה הנמוכה מאוד מהווה נקודת פתיחה חיובית, לנוכח ההשפעות השליליות הצפויות לנבוע ממלחמת 'חרבות ברזל', ומשקפת יכולת ספיגה טובה יחסית מצד משקי הבית. תכנית התמיכה בעסקים של משרד האוצר התעדכנה מספר פעמים בשבועות האחרונים וטרם אושרה סופית. על רקע זה, ולנוכח אי הודאות הגבוהה, והירידה המשמעותית ברכישות בכרטיסי אשראי בקטגוריות נבחרות, מאז החלה המלחמה, הודיעו מספר חברות, המעסיקות היקף גבוה של עובדים, על הוצאה של שיעור ניכר מעובדיהן לחל"ת. נוסף על כך, הגיוס הנרחב של כוחות המילואים, אשר על פי הערכתינו משתווה בהיקפו לכל הפחות לכ-7% מכוח העבודה, גם אם לא יתבטא בשיעור האבטלה, צפוי להכביד על הפעילות של ענפים רבים, וגם על הביקוש הכולל".

בלאומי מעריכים, כי שיעור האבטלה (בגילאי 15 ומעלה) הממוצע ברביע הרביעי של השנה צפוי לעלות בכ-0.3 נקודות האחוז ביחס לרביע השלישי, אולם מגמה זו צפויה להאיץ במהלך שנת 2024, כך ששיעור האבטלה יעמוד על כ-4.6% בממוצע בשנה זו (גבוה בנקודת האחוז מממוצע 2023, לפי תחזית לאומי).

בלאומי שוקי הון מציינים, לשם ההשוואה, כי לפי תחזית בנק ישראל, שנראית מתונה יחסית בחומרתה, צפוי שיעור האבטלה (בגילאי העבודה העיקריים, 25-64) הממוצע לעלות בכ-0.4 נקודות האחוז ברביע הרביעי, לעומת הרביע הקודם, דהיינו, עלייה בסדר גודל דומה לתחזית לאומי. אולם, מנגד, לפי תחזית בנק ישראל, צפוי שיעור האבטלה לעלות בשיעור מתון בלבד במהלך שנת 2024, בכ-0.4 נקודות אחוז ביחס לממוצע שנת 2023.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *