הבשורה של מירב מיכאלי: כל האוטובוסים של דן עוברים לחשמל

הבשורה הגדולה: כל האוטובוסים של דן עוברים לחשמל. ההסכם המעודכן הוא צעד ענק ליישום מדיניות הממשלה, למעבר לאנרגיה ירוקה ונקייה בתחבורה הציבורית. חברת דן התחייבה לחשמל את כל צי האוטובוסים שלה, המונה כ- 1,000 כלי רכב ולהקים תשתית חשמול וטעינה עבורם עד סוף העשור.

המהפכה הירוקה של משרד התחבורה בגוש דן יוצאת לדרך. חברת "דן" תחשמל את כל צי האוטובוסים שלה, עד סוף העשור ותנקוט בצעדים להגברת ההתייעלות והתחרות בתחבורה הציבורית. זאת, במסגרת הארכת הסכם ההפעלה של חברת "דן" בחמש שנים נוספות.

בתום משא ומתן ממושך בין משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, החשב הכללי, אגף התקציבים במשרד האוצר וחברת דן, הוסכם להאריך את ההסכם להפעלת קווי התחבורה הציבורית, המופעלים כיום על ידי "דן" עד לשנת 2030.

ההסכם הקודם שהיה אמור להסתיים בשנת 2025, הוארך בחמש שנים נוספות, במטרה להבטיח את יציבות השירות במהלך עבודות התשתית הנרחבות, המתבצעות במטרופולין וימשכו עד סוף העשור.

היום (יום שלישי), נערך טקס חתימה על ההסכם, במסוף רידינג בתל אביב, במעמד השרה מרב מיכאלי, מנכ״לית משרד התחבורה מיכל פרנק, מנכ״ל ׳קבוצת דן׳ אופיר קרני, ויו״ר הקבוצה עופר זילביגר. במהלך האירוע הושקה מפרקית חשמלית, הראשונה מסוגה בישראל.

הבשורה הגדולה: כל האוטובוסים של דן עוברים לחשמל. ההסכם המעודכן הוא צעד ענק ליישום מדיניות הממשלה, למעבר לאנרגיה ירוקה ונקייה בתחבורה הציבורית. חברת דן התחייבה לחשמל את כל צי האוטובוסים שלה, המונה כ- 1,000 כלי רכב ולהקים תשתית חשמול וטעינה עבורם עד סוף העשור.

כיום נעים במטרופולין גוש דן עשרות בודדות של אוטובוסים חשמליים ובתוך פחות משנתיים, יגיע מספרם ל-400 אוטובוסים שיתרמו להפחתה דרסטית של רמות הרעש וזיהום האוויר בעיר.

יעד נוסף של ההסכם הוא הגברת התחרותיות. על פי ההסכם המעודכן יוצאו כל קווי השירות של דן למכרזי הפעלה עד שנת 2030. לפחות 30% מהקווים יופעלו על ידי זכיינים פרטיים עד שנת 2028.

משרד תחבורה הודיע כי על מנת להבטיח את השירות הטוב ביותר לנוסעי ונוסעות הרכבת הקלה של גוש דן, הוא יאפשר לכל המפעילים להשתתף במכרזי ההפעלה ויסיר את הגבלת ההשתתפות על חברת דן. אם דן תזכה באחד ממכרזי אלה, יוצאו קווי אוטובוסים נוספים למכרז.
במטרה לעודד את החברה לפעול להגדלת מספר המשתמשים בתחבורה הציבורית, הוגדל מעתה התמריץ המשולם לחברה בגין כל נוסע, במקום לבסס את הסבסוד על עלות לק"מ, ללא קשר למספר הנוסעים.

הארכת ההסכם היא חלק מתכנית החומש הממשלתית להתמודדות עם הגודש בתנועה, באמצעות צירי העדפה בלעדיים והגברת תדירות השירות. בקרוב יפורסם מכרז להפעלת כ-15% מהיקף הפעילות בדרום גוש דן, שיכלול גם קווים שיועברו מאגד והוספה משמעותית של קווי שירות ישירים ומהירים למוקדי ביקוש ברחבי המטרופולין. הזכיין החדש לאשכול דרום גוש דן יתחיל לפעול בראשית 2024.

ההסכם המעודכן כולל התחייבות של חברת דן לשיפור משמעותי ברמת השירות לנוסעים בתחבורה הציבורית, כולל עמידה בלוחות זמנים, שיפור המידע לציבור והפעלת מרכז ניהול תחבורה ציבורית בזמן אמת. חברת דן תמשיך גם בתהליכי התייעלות, לרבות פרישת עובדים, שינוי מבני והנפקה לציבור או הכנסת משקיעים זרים, כך שבתום ההסכם החברה תוכל להתמודד בשוק תחרותי ללא מגבלות והעדפות.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי: "לאורך ההיסטוריה של המשרד התרגלו לגזור סרטים של כבישים ומחלפים חדשים, והנה עברנו לגזור סרטים של תחבורה ציבורית חדשה – האוטובוס המפרקי החשמלי הראשון בגוש דן שנכנס לפעילות במסגרת הסכם דן. כל מי שחיה וחי בגוש דן וגם מחוצה לו מבינים שאנחנו בנקודת האל חזור, אם אנחנו רוצות ורוצים לצאת מהפקק אנחנו חייבות וחייבים לעלות על האוטובוס. חתמנו היום הסכם שמבין שישראל חייבת להגמל מכלי הרכב הפרטי, הסכם שמאיץ ומכניס להילוך גבוה מאוד את שיפור השירות, את חשמול האוטובוסים בגוש דן ואת הדור הבא של התחבורה הציבורית שלנו שתופעל על ידי נהגים ונהגות מצויינים. נהגים מרוצים יתנו שירות לנוסעות ונוסעים מרוצים וזאת מטרה לא פחות חשובה של ההסכם הזה. אנחנו נפעל לתת אופק תעסוקתי ולגייס עוד נהגות ונהגים תוך שדרוג מעמדם, התנאים והשכר. זאת אחריות שלקחתי על עצמי עם כניסתי למשרד ואני סמוכה ובטוחה ששר האוצר ומשרד האוצר שהם שותפינו להסכם הזה יצטרפו אלי גם במהלך הזה".

מנכ"לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מיכל פרנק: "אני רואה בהסכם בשורה לנוסעות ולנוסעים בגוש דן, שישפר את תדירות ואמינות שירות באוטובוסים במטרופולין בתקופת עבודות התשתית הנרחבות להקמת רשת הרכבות הקלות. ההסכם מבטיח הצטיידות משמעותית באוטובוסים חשמליים ומתקדמים עם סטנדרטים גבוהים של שירות".

מנכ"ל קבוצת דן, אופיר קרני: "אנו גאים להביא היום בשורה ענקית לתושבי ומשתמשי התחבורה הציבורית במטרופולין תל אביב, ולהוציא לדרך פרוייקט חסר תקדים בהיקפו של חשמול כל צי האוטובוסים של חברת דן במטרופולין."

צילום: קוקו

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *