"הופכת להיות לכתחילה": החרדים נוהרים לפריפריה

מי היה מאמין שירושלים תספוג ירידה של קרוב ל55% במכירת דירות? • יותר ויותר נתונים מעידים כי ערי הפריפריה בצפון ובדרום הפכו להיות האופציה המועדפת על זוגות צעירים בציבור החרדי • והאם זהו רק שיקול כלכלי גרידא?

משרד השיכון יסבסד פיתוח בפריפריה בכמיליארד ש"ח, כך פורסם בימים האחרונים. עוד פורסם כי בישיבת הממשלה בתחילת השבוע, אישרה הממשלה החלטה לחיזוק העיר אשקלון בהיקף תקציב של 850 מיליון ש"ח. סכומי העתק ישמשו לטובת קידום וסבסוד תוכניות בתחום ההתחדשות העירונית, פרוייקטים בהיקפים גדולים מאוד לקידום תחבורה ציבורית, השקעות בחינוך ועוד ועוד. גם הציבור החרדי המתגורר בעיר אשקלון צפוי להנות מההשקעה בעיר הדרומית, אך בקרב העוסקים בתחום פתרונות למצוקת הדיור, החלטת הממשלה היא עוד סימן להתחזקות הפריפריה על חשבון ערי המרכז.

הבשורות לטובת תושבי הפריפריה לא מפסיקות להגיע, ואין זה פלא שערי הפריפריה כובשות את כותרות החדשות, שכן הציבור נושא עיניו יותר ויותר למגורים בערים אלה. בין אם זה ח"כ חרדי שדואג לפיתוח התחבורה הציבורית מטבריה לריכוזים חרדים אחרים ברחבי הארץ ובין אם זה פרוייקט נדל"ן מכרז ענק חדש בעכו או השקעה ממשלתית חדשה חסרת תקדים באשקלון.

המעבר לפריפריה ובפרט לערי הדרום, קשורה גם להתפתחות מרכזי התעסוקה. כך למשל בבאר שבע יוקם מרכז חדשנות שיתמקד בקידום יזמות ותעסוקת הייטק ובחיזוק מעמדה של באר שבע כאחד מהמוקדים המרכזיים של תעשיית החדשנות בישראל, ובפרט בתחומי הדטה הרפואי, הרובוטיקה האוטונומית והגנת סייבר. המרכז יספק אלפי מקומות תעסוקה חדשים, זאת לצד עוד מיזמי הייטק גדולים שבחרו את משכנם באזור הדרום.

"אנשים הבינו שאין טעם להישאר עבדים לבנק, ללוות כספים עוד ועוד, ולשלם ולשלם ולשלם, בלי סוף. מי לא מעדיף להיות בדירה שלו, גם אם היא רחוקה מעט, אבל ברוגע ושלווה?" אומר הרב אליעזר יוטקובסקי מבכירי העוסקים בפתרון מצוקת הדיור של הציבור החרדי.

ואכן הנהירה לפריפריה ונטישת ערי המרכז, מקבלת ביטוי גם בנתונים הלמ"ס, והמספרים לא משקרים. רק 22% מהדירות שנמכרו בחודשים מרץ-מאי 2023 היו באזור המרכז. את הנטישה הגדולה ביותר סופגת ירושלים, שרשמה ירידה חדה ביותר במכירת הדירות בחודשים מרץ-מאי 2023. ירידה של כמעט 55% ביחס למכירת הדירות בשלושת החודשים הראשונים של השנה בירושלים.

כשבודקים בנתוני הלמ"ס, לאן נוהר הציבור התשובה הברורה היא: פריפריה. לצד ההתפתחות המרשימה במספר החרדים בצפון: עפולה, רכסים, צפת, טבריה וריכוזים נוספים, ניכרת בחודשים האחרונים גם נהירת נדל"ן לעבר ערי הדרום. כ-30% מהדירות החדשות שנמכרו בשלושת החודשים שנבדקו (מרץ-מאי) היו במחוז דרום. "המרכז הולך ונסגר לזוגות הצעירים, והבחירה בפריפריה הופכת להיות לכתחילה, הבחירה הראשונה ולא רק בתור 'בדיעבד", אומר מתווך נדל"ן מוכר שפועל בריכוזים חרדים בצפון.

עוד עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי נתיבות נמצאת בראש רשימת היישובים עם מספר הדירות הגבוה ביותר (448) שנמכר בשלושת החודשים מרץ-מאי, גם בעיר אשקלון נצפתה עלייה של 40.5% לעומת שלושת החודשים הקודמים.

האם המעבר לפריפריה הוא רק מחסור בפתרונות מגורים בבני ברק, ירושלים וערי המרכז ואפשרויות נדל"ן בצפון ובדרום? לדברי הרב יוטקובסקי, מדובר בהרבה מעבר לפתרון כלכלי. "המציאות עד כה הוכיחה, שאלו שיצאו לפריפריה, צמחו הרבה יותר מאלו שבמרכז. במקום להישאר סגורים בפינה שלהם בירושלים, בני ברק, מודיעין עילית, בית שמש וכדומה, הנה כעת הם חלק ממשהו גדול של פיתוח התיישבות חרדית. מי שגר בפריפריה מאוד נחשב בעיני אלו שלידו, כי כל אחד שם נצרך ותורם, גם בעצם היותו במקום המתפתח וגם באפשרויות שונות של העצמה אישית שפרוסות בפניו. וכשאדם תורם – כל ההרגשה שלו והבית שהוא מגדל, הרבה יותר טובים ובריאים"

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *