הזוי על חשבונינו: ישראל תספק לרשות הפלסטינית 240 מיליון קוב מים בשנה

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ רם בן ברק, סיכם: "מדינה צריכה להיות מספיק חזקה כדי שלא יהיה מצב של התיישבות בלתי חוקית. חייבים לפנות אותם, יהודים או ערבים. אבל אם לא פינית, אני לא יכול לקבל את זה שאין להם תנאי מחייה וסנטריה מינימאליים. או לפנות, ואני חושב שהמנהל האזרחי חייב להיות חד יותר בנושא הזה או לספק דברים אלמנטריים כמו מים וחשמל, גם לפלסטינים וגם למאחזים, ללא איפה ואיפה. "

ועדת החוץ הביטחון, בראשות ח"כ רם בן ברק, קיימה היום דיון מהיר בנושא "חיבור קהילות פלסטיניות בשטח C לרשות המים", על פי הצעות חה"כ מוסי רז, אוסאמה סעדי, אימאן ח'טיב יאסין ואבתיסאם מראענה.

ח"כ סעדי הציג את הצעתו ואמר כי בשטח C האחריות היא על הכוח הכובש, מדינת ישראל, הן מכח המשפט הבינ"ל ההומניטרי והן מכח ההסכמים שחתמה ישראל מול אש"פ והרשות הפלסטינית. יש בעיית אספקת מים בכל השטחים, אך בשטח C היא חמורה יותר כי המנהל האזרחי לא רק שאינו דואג לחובת אספקת המים, אלא מונע מהפלסטינים חפירה של בארות ובורות מים בעצמם, ואיכות המים שכן מגיעה בסופו של דבר היא ירודה ביותר ומהווה סיכון בריאותי. אספקת מים היא זכות בסיסית ודחופה יותר לקראת הקיץ ולכן נדרשות תשובות.

ח"כ ח'טיב יאסין הוסיפה כי מדובר על אלפי אנשים, אשר עיסוקם גם תלוי במים כי רובם עוסקים או בחקלאות או במרעה צאן.

ח"כ אורית סטרוק: ראש הממשלה הפלסטיני הקים במשרדו זרוע מסודרת להשתלטות פלסטינית על שטח C בבנייה, בהכשרות קרקע, בדרכים, בתשתיות ובפלישות חקלאיות. בתקציב הרש"פ לשנת 2022 תקציבה של זרוע זו הוכפל. יש כאן תכנית מסודרת ומתוקצבת לשוד קרקעות, ושר הביטחון גנץ, כמו שייקה אופיר בסרט "ארבינקא", הוא השוטר שבמקום לעצור את השוד מסייע לו. אין צורך שמדינת ישראל תסייע בעצמה לשוד הזה, ואין לתת להם מים או חשמל, אלא פשוט לגרש אותם.

יו"ר הועדה שאל את ח"כ סטרוק אם ליישוב מוסדר וחוקי פלסטיני מגיע לקבל מים, וח"כ סטרוק השיבה: בוודאי.

סא"ל אדם אבידן, ראש תחום תשתיות במנהל האזרחי ביו"ש: מדינת ישראל מעבירה מים לרש"פ באמצעות רשות המים, אבל הרש"פ היא שאחראית ואמונה על אספקת מים לפלסטינים בכל מקום שבו הם נמצאים. חיבור למים או לתשתיות כאלה ואחרות, בשטח C, יכול להתבצע רק למקומות מוסדרים וחוקיים. ככל שישנן נקודות התיישבות או מקבצי מגורים, יהודים או פלסטינים שמחוברים למים, זה נעשה באופן פיראטי ולא חוקי.

יו"ר הוועדה שאל: תענה לי ביושר, אם יש חבורה של צעירים, שהחליטה להקים עכשיו מאהל או מאחז, והתחברה באופן פיראטי לצינור מים, אתה תסגור להם את זה?

סא"ל אבידן השיב : זה יטופל, כל מקרה לגופו. יש לא מעט מקרי ניתוקי מים פיראטים גם אצל יהודים וגם אצל פלסטינים.

ח"כ גבי לסקי הגיבה: מצויין! אז תן לנו דוגמה אחת למאחז שניתקתם, וסא"ל אבידן לא השיב.

איתי קוברסקי, רשות המים: מי שאחראי על אספקת המים, זו רשות המים של הרש"פ. אין שום נקודה שבה מקורות מספקת מים לבית פלסטיני. אנחנו מספקים מים לרשות הפלסטינית, ומאז ההסכמים הכמויות המסופקות עלו מכ-30 מיליון קוב בשנה ל-76 מיליון קוב בשנה. בתקופת כהונתו של ח"כ יובל שטייניץ כשר התשתיות, הוא הנחה לבנות תכנית אב למשק המים ביו"ש, ללא הבדלי אוכלוסייה, ובעתיד הקרוב ישראל תספק לרש"פ כמות של 240 מיליון קוב מים בשנה, שאמורה לפתור את כל הבעיות הקיימות כיום. לפי הלמ"ס הפלסטיני 97% מבתי האב החוקיים הפלסטינים ביו"ש מחוברים לרשות המים הפלסטינית – ועל כן חלק מהתשובה לשאלה מדוע בית אב פלסטיני לא מקביל מים 24/7 מצויה באחריות הצד השני.
יו"ר הוועדה שאל את קוברסקי אם התקנת צנרת מים בשטח C תלויה באישור ישראלי, וקוברסקי השיב כי גם בצד הישראלי, שכן הנושא באחריות ועדת המים המשותפת, שלא תמיד מצליחה להתכנס, ולא רק בגלל הצד הישראלי.

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ רם בן ברק, סיכם: מדינה צריכה להיות מספיק חזקה כדי שלא יהיה מצב של התיישבות בלתי חוקית. חייבים לפנות אותם, יהודים או ערבים. אבל אם לא פינית, אני לא יכול לקבל את זה שאין להם תנאי מחייה וסנטריה מינימאליים. או לפנות, ואני חושב שהמנהל האזרחי חייב להיות חד יותר בנושא הזה או לספק דברים אלמנטריים כמו מים וחשמל, גם לפלסטינים וגם למאחזים, ללא איפה ואיפה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *