הזלזול של מושל פלורידה במגפת הקורונה – ד"ר דרור מנור

ידוע כי מושל מדינת פלורידה, רון דה-סנטיס, מעוניין להתמודד בעתיד לתפקיד נשיא ארה"ב. אולם דרכו לבית הלבן רצופה במספר רב של קורבנות כתוצאה מהתפשטות נגיף הקורונה. על מנת להוכיח שהוא דומה לנשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, הוא אוסר חבישת מסכות, הודף סיוע פדרלי המיועד לתושביו, ומתייחס באדישות רבה לתושבי פלורידה הקורסים בשל השתוללות המגפה הארורה, וכן לשיאי התמותה כתוצאה מהנגיף שנשברים בשמה של ה"חירות". אין ספק כי דה-סנטיס מזלזל בצורה איומה בקורונה, במקום לעשות כל מאמץ כדי להילחם בה ולהביא קצת נחת לתושבי פלורידה שמיואשים מהמצב הקיים.

 

אחרי שנה וחצי של מגפה משתוללת, פלורידה נמצאת במצב בעייתי למדי. זאת למרות שיש מנות חיסון יעילות, הנמצאות בחינם ובשפע, וישנם מחקרים רבים על החשיבות של חבישת מסכות בצמצום הסיכוי להידבק בנגיף הקורונה. אולם לקראת סוף אוגוסט הפכה פלורידה למדינה השלישית בארה"ב שמגיעה לשלושה מיליון מקרי קורונה (אחרי קליפורניה וטקסס). כרבע מהמקרים החדשים בארה"ב נרשמו בפלורידה, שתושביה מהווים פחות מעשירית מאזרחי ארה"ב. רק 15 מדינות הגיעו למספרים האדירים האלה בכל העולם.

 

מערכת הבריאות בפלורידה קורסת כמעט לחלוטין בשל המספר הרב של החולים והנפטרים כתוצאה מהתפשטות הנגיף הקטלני. המשרדים והקפיטריות בחלק מבתי-החולים הומרו לחדרי אשפוז עם כל הציוד הנדרש. בעיירה פאלם ביץ' התרחש אירוע חמור בסוף אוגוסט שבו עשרות רופאים עזבו את בית-החולים ופתחו בשביתת מחאה קצרה שבה הם מחו נגד היחס המזלזל של האזרחים והרשויות למגפה המשתוללת. חשוב לציין כי אזרחים רבים במדינה אינם מתחסנים, אינם חובשים מסכות, מציפים בהמוניהם את בתי-החולים ובכך פוגעים באחרים (ובהם חולי לב, סרטן, דיאליזה ועוד). לרופאים אלה ברור כי מי שאחראי באופן ישיר למצב הנורא הוא לא אחר ממושל פלורידה, רון דה-סנטיס. הם גם יודעים היטב כי לא אכפת לו כלל מה דעתם של המומחים והרופאים ומה מצב התושבים.

 

עם כניסתו של דה-סנטיס לתפקיד המושל בעיר הבירה טלהסי, לפני שלוש שנים, הוא התחיל לבנות את עצמו כמועמד לנשיאות ארה"ב. מה שמרגיז הוא שמגפת הקורונה מהווה בשבילו כלי יעיל ומהיר להגיע לבית הלבן. במהלך חודש אוגוסט דה-סנטיס חתם על מספר צווים שהפכו כל דרישה לחבישת מסכות לבלתי חוקית; הוא איים לקצץ במהירות תקציבים לבתי-ספר שיטילו חובה כזו; הוא אסר על בעלי עסקים לחייב עובדים להתחסן, כולל בענף התיירות; המושל אפילו מתנגד נחרצות להגשת כל סיוע כלכלי לתושבים שנפגעו מהמגפה. כל הצעדים האלה נעשו בשמה של ה"חירות".

 

התנהלותו של המושל דה-סנטיס מרגיזה מאוד את הממשל הפדרלי, למרות שבדרך כלל הוא מעדיף שלא להתערב בכל מה שקשור לניהול בתוך המדינות. הנשיא ג'ו ביידן אף איים לתבוע את מדינת פלורידה בשל צעדיה בתחום החינוך. עוד קודם לכן, הממשל הפדרלי שלח לפלורידה מאות מכונות הנשמה המיועדות לבתי-החולים לאור בקשת גורמים בבריאות הציבור במדינה. צעד זה נעשה ללא ידיעתו והסכמתו של דה-סנטיס. נראה כי הממשל האמריקאי מנסה להגן על תושביה של פלורידה מפני המושל שלהם שממשיך כל העת לפעול בצורה חצופה ומזלזלת. צעדי הנגד של וושינגטון יכולים להציל את חייהם של תושבים רבים ברחבי פלורידה.

 

אולם דה סנטיס ממשיך בהתנהלותו, ונדמה כי הממשל אינו יכול לעצור אותו. הוא רואה את עצמו כלוחם האמיץ ביותר של הנשיא הדמוקרטי ביידן, וכן בליברלים שמעוניינים לשלול מתושבי פלורידה את החופש שלהם. שום מושל בארה"ב לא העז לדחות את ההנחיות לבריאות הציבור כמוהו. מה שחמור במיוחד הוא שמושל פלורידה הפך את המאבק נגד ההנחיות למאבק בקורונה לדגל המרכזי שלו.

 

המושל דה-סנטיס עושה כל מאמץ כדי לצפצף על ביידן ואנשיו, מה שפוגע רבות בתושבי פלורידה. הוא נוהג לכנס מסיבות עיתונאים לעיתים קרובות, מופיע פעמים רבות בכלי התקשורת (בעיקר בפוקס ניוז); ומתבצר בעמדותיו למרות העלייה במספר הנפטרים והמשבר הכלכלי ההולך ומחריף. אחד הצעדים המכוערים של דה-סנטיס היה ביטול סיוע החירום הפדרלי למובטלים במהלך חודש יולי, בטענה שסיוע זה מונע מתושבים לחזור למקומות עבודתם. למרות התנהלותו של המושל, יותר מארבעים אחוז מתושבי פלורידה עדיין תומכים בו, ואף מעוניינים שימשיך בקדנציה נוספת.

 

אין ספק כי התנהלותו של דה-סנטיס היא חצופה. היא גורמת לנזק עצום לתושביה של פלורידה מבחינה בריאותית, כלכלית, חינוכית וחברתית. היותו של דה-סנטיס מצויד באידיאולוגיה ליברטריאנית ימנית וחוסר בושה בדומה לדונלד טראמפ, היא בעייתית מאוד ועשויה להפוך אותו בעתיד לנשיא ארה"ב. הוא מנסה כל הזמן להראות למצביעיו של טראמפ עד כמה הוא מסוגל להיות ממוקד ואכזרי במאבק בליברלים ובתקשורת. נראה כי שום דבר אינו מעניין אותו, ומבחינתו הרופאים והאזרחים יכולים להמשיך לסבול ממגפת הקורונה שפוגעת קשות בכל תחומי החיים במדינת פלורידה.

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *