טעויות נפוצות בכריתת עצים שאסור לכם לעשות

מדי שנה נכרתים במדינת ישראל מאות עצים אך למרות זאת צרכנים רבים טועים כמעט בכל חלק בתהליך, מה שמוביל לקנסות גבוהים ולנזקים מיותרים • לפניכם כל מה שצריך לדעת לפני שכורתים עץ

כריתת עצים יכולה להיתפס כתהליך פשוט שבמסגרתו כל מה שצריך לעשות הוא לאחוז במסור המתאים ולחתוך את הגזע וענפי העץ, אך במציאות מדובר בתהליך הרבה יותר מורכב וסבוך שמתחיל בתכנון ומסתיים בביצוע.

כריתת עץ לא נכונה לא רק שיכולה להוביל לקנסות כספיים, היא עלולה להוביל לנזקים לרכוש וחלילה לפציעות חמורות, ומכאן העניינים רק הולכים ומסתבכים.

אם אתם מתכוונים לכרות עץ ואפילו אם הוא נמצא בחצר הבית שלכם, כדאי מאוד שתקראו את השורות הבאות לפני שתצאו לדרך, מפני שהן עשויות לעשות את ההבדל בין תהליך חלק ומהיר לבין הסתבכות יקרה ומיותרת.

חוק איסור כריתת עצים

המורכבות של כריתת עצים בישראל מתחילה בחוק אילנות מוגנים שנחקק בכנסת במטרה לשמר את אוכלוסיית העצים בישראל לאור היד שהייתה כל כך קלה על ההדק עד לחקיקת החוק.

חוק אילנות מוגנים שינה את התפיסה ומאותו רגע חל איסור לכרות עצים בוגרים בישראל ולא משנה היכן הם ניטעו כך שהאיסור חל אפילו על עצים בוגרים שנמצאים בחצרות בתים פרטיים או בחצרות בניינים משותפים.

לפי החוק קיימים הבדלים בהגדרה של עץ בוגר בשטח עירוני מיושב לעומת עצים שנמצאים בטבע ובעוד שבשני המצבים העץ צריך להיות לפחות בגובה של שני מטרים, העובי של הגזע במרחק של מטר ושלושים מהקרקע בעצים בשטחים עירוניים צריך להיות 20 סנטימטרים לפחות, בעוד שבטבע מספיק שהעובי יהיה 10 סנטימטרים כדי שהעץ יחשב כבוגר. ההבדל הזה נובע מתוך רצון של המחוק לנסות ולהקל במעט על מי שצריך לכרות עץ בשטחים מיושבים או בחצרות בתים ובניינים.

אם נסכם את עיקרון החוק נגיע למסקנה שבמדינת ישראל אסור לכרות עצים בוגרים מכל סוג ובכל מקום ולא משנה אם זהו עץ נוי או פרי ואם הוא ניטע בטבע או בחצר בית פרטי.

האם למרות זאת ניתן לכרות עצים בישראל?

כולנו מבינים שיש מצבים שבהם חייבים לכרות עצים. זה יכול להיות למטרת בנייה על שטח קיים, במצבים בטיחותיים וכיוצא בזה כך שגם המחוקק מבין שלא ניתן לאסור את הכריתה לגמרי אך אפשר לפקח על התהליך וכדי לעשות שאת זה ישנן הוראות מפורטות לכריתת עצים שבמסגרתן מי שמעוניין לכרות עץ צריך להגיש בקשה מנומקת לפקיד היערות של משרד החקלאות שממונה על האזור שבו רוצים לכרות את העץ.

לאחר הגשת הבקשה, פקיד היערות יגיע בתוך 14 יום כדי לבחון את העץ ולהחליט אם לאשר את הבקשה או לדחות אותה.

במרבית המקרים וכל עוד יש הצדקה לכריתת העץ, לא צריכה להיות בעיה אך יש מקרים שבהם פקיד היערות יחליט לדחות את הבקשה ולא לאשר לכם לכרות את העץ, ואז יהיה עליכם לקבל את ההחלטה כפי שהיא או להגיש ערעור. כך או כך, בשום אופן אין לכרות עץ בלי אישור מפני שכריתה בלי היתר עלולה להוביל לקנסות יקרים ואפילו לרישום פלילי.

דגשים בכריתת עצים שאתם חייבים להכיר

כריתת עצים היא פעולה הרסנית שמלווה בסכנות רבות שנעות בין הפעלת כלים מוטוריים מסוכנים, עבודות טיפוס בגובה, הפעלת מנוף וחלקי עץ כבדים שנופלים ארצה, ולכן הוצאת ההיתר לכריתת עץ היא רק השלב הראשון בתהליך וכדי להוציא אותו אל הפועל באופן נכון ובטוח, יהיה עליכם להזמין כורת עצים מורשה על מנת שיבצע את הכריתה באופן המתבקש.

בנוסף לרישיון של בעל המקצוע, אנו ממליצים להזמין כורת עצים עם ביטוח. זה יכול להראות לכם עניין שולי אך האמת היא שאם יהיו פגיעות ברכוש או חלילה פציעות, הביטוח אמור לשאת בעלויות ולא הכורת או מי שהזמין אותו. הביטוח לא צריך לייקר את המחיר שאתם משלמים עבור השירות אבל הוא יהפוך אותו להרבה יותר בטוח וטוב עבורכם.

מעבר לכך חשוב להקפיד על מספר עקרונות נוספים שיבטיחו שהכריתה תתבצע באופן הרצוי ובלי הפתעות:

  1. וודאו שהאזור תחום כדי למנוע פציעות ופגיעות בעוברי אורח.
  2. הזמינו כורת שעובד בעופן בטוח עם אמצעי מיגון.
  3. בדקו שנעשות כל הפעולות המתבקשות כדי למנוע פגיעה ברכוש כתוצאה מנפילת הענפים והגזע.
  4. חשוב שתבינו מה הצעת המחיר כוללת והאם היא מתייחסת לפינוי הגזם. כמו כן חשוב להבין אם הכריתה של העץ היא מהשורש או שבסיום התהליך הגדם של הגזע והשורשים נשארים באדמה והאם זה מה שאתם רוצים.

בסיכומו של עניין כריתת עצים היא לא פעולה של מה בכך אך אם נוקטים בצעדים המתבקשים, יכולים לבצע אותה באופן יעיל ובטוח. עקבו אחר כל הצעדים והתחילו בהנפקת היתר לכריתת העץ ולאחר קבלתו הזמינו כורת מקצועי ומומלץ לביצוע העבודה. אם לא הצלחתם לקבל היתר, נסו להגיש ערעור או פשוט לבדוק אם גיזום של העץ (שאינו דורש היתר) יכול לענות על הצורך שלכם.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *