הכלכלה תקרוס? מדד מנהלי הרכש עלה ב־1.6 נקודות ועבר מהתכווצות להתרחבות

הצריכה המקומית של מוצרים תעשייתיים מתאוששת וחוזרת לשגרה ומדד מנהלי הרכש מצביע על התרחבות קלה על־אף המלחמה

מדד מנהלי הרכש לחודש ינואר עלה ב-1.6 נקודות לרמה של 50.8 ובכך חצה את קו החמישים נקודות ועבר מהתכווצות להתרחבות קלה. יחד עם זאת ההתרחבות היא ביחס לרמת ייצור נמוכה שהושפעה מהמלחמה. רכיב תפוקות הייצור עלה החודש באופן משמעותי ב-5.4 נקודות, ורכיב ההזמנות המקומיות עלה ב-0.6 נקודות, כשמנגד ההזמנות מחו"ל נמצאות מזה 12 חודשים מתחת לרמה של 50 נקודות.

רכיב התעסוקה ירד במעט ב-0.5 נקודות, וגם הוא מצביע על התכווצות מזה שנה עוד לפני המלחמה. ההשפעה היחידה והניכרת של המלחמה באה לידי ביטוי בירידה ברכישות למלאי שהושפעו ככל הנראה מעיכובים בזמני התובלה הימית בעקבות השיבושים בשייט בים האדום.

כלכלני בנק הפועלים אומרים כי מדד מנהלי הרכש אמנם עלה מעל 50 נקודות, אך השינוי הוא ביחס לרמת ייצור נמוכה שהושפעה מהמלחמה. ההתרחבות בפעילות בולטת בשני רכיבים במדד: תפוקות הייצור וההזמנות המקומיות שנמצאות בהתרחבות. שתיהן הושפעו כנראה מכך שהצריכה הפרטית המקומית של מוצרים תעשייתיים מתחילה לחזור לשגרה. מגמת השיפור אינה באה לידי ביטוי בהזמנות ליצוא.

נתוני הייצור התעשייתי שפרסמה הלמ"ס מראים שענף התעשייה בכללותו לא התאושש מהמלחמה ורמת הייצור בחודש דצמבר הייתה עדיין נמוכה ב־4% לעומת חודש ספטמבר. הפגיעה נובעת ככל הנראה מאי-כניסת עובדים ערבים מיו"ש, וכן משיבושים בייצור בדרום ובצפון.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *