המחסור בעובדים זרים וגורמים נוספים יובילו לזינוק משמעותי במחירי הדירות

יו"ר ועדת הכלכלה מזהיר: המחסור בעובדים זרים, העלייה במחיר חומרי הגלם וגורמים נוספים יובילו לזינוק של 10-20 אחוזים במחירי הדיור

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן מהליכוד, דנה היום (שני) בסיוע לענפי המלונאות, החקלאות והתעשייה על רקע המחסור בכוח אדם בעקבות המלחמה. בדיון ביקש ביטן פתרונות למחסור החמור בעובדים בענפי המשק השונים. הוא הזהיר מפני מה שמתרחש בענף הבנייה ואמר כי המחסור בעובדים והעלייה במחיר חומרי הגלם עשויים להוביל לעלייה של 10-20 אחוז במחירי הדיור.

בהתאם לקונספציה שעדיין רווחת בקרב בכירי מערכת הביטחון, אמר ח"כ שלום דנינו (הליכוד) כי צריך להחליף את העובדים הערבים מיהודה ושומרון באופן מדורג, בתהליך שיימשך שנה, בין היתר כדי לא להפיל בבת אחת את רמת החיים ביו"ש באופן שיכול להביא לבעיה ביטחונית. ח"כ אלון שוסטר (המחנה הממלכתי) אמר כי צריך לתת פתרון כמה שיותר מהר ולא להתחייב מראש על נתק מיהודה ושומרון. ח"כ אלי דלל (הליכוד) ציין גם הוא כי צריך לבצע צעדים בהדרגה ואמר כי אם יהיה רעב ביהודה ושומרון זאת תהייה בעיה. שוב, בהתאם לאותה קונספציה מוטעית שקרסה בשמחת תורה. ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) אמר כי אין ספק שענפים שלמים במשק עומדים בפני שוקת שבורה, וצריך למצוא להם את הפתרונות.

ובכל זאת היו גם חברי כנסת שהתפכחו מהקונספציה. אחד מהם הוא ח"כ סימון דוידסון (יש עתיד) שאמר כי אחרי ה־7 באוקטובר אי אפשר לחזור להביא עובדים מיהודה ושומרון ויש למצוא פתרונות אחרים. ח"כ ששון גואטה (הליכוד) הצטרף לדבריו ואמר כי המלחמה רק העצימה את המחסור בכוח אדם שכבר היה קיים קודם לכן. נציגת משרד האוצר, נועה שוקרון, ציינה את העובדה שהקבינט המדיני־ביטחוני עדיין לא קיבל החלטה באשר למדיניות הנכונה ביחס לעובדים ערבים מיו"ש. ח"כ שוסטר מתח ביקורת על־כך שהאוצר מנווט את נושא העובדים הזרים, ואמר: "השתלטתם בלא סמכות על נושא שהוא בכלל לא תקציבי. אתם מנהלים את זה בהפקרות מוחלטת כלפי הכלכלה הישראלית ומונעים ממנה להתחיל לעבוד".

מאידך, נציגת משרד הכלכלה, נועה שפיצר, ציינה שעמדת השר היא שאין להכניס יותר עובדים ערבים מיו"ש. נציגת האוצר שוקרון הסבירה כי בתעשייה צריך להיזהר מפגיעה בשכר הישראלים, ולכן תומך משרדה בהבאת עובדים (זרים) מיומנים בתנאי שיקבלו את השכר הממוצע המשולם לבעלי אותו מקצוע בישראל. קונסול הכבוד של מלאווי בישראל, ניר גז, ציין כי במלאווי ממתינים כ־1,400 עובדים שמוכנים לעלות מחר על מטוס לישראל!

יו"ר הוועדה, ביטן, סיכם את הישיבה ואמר כי הוועדה תמשיך לעקוב אחר המתרחש במשק וקרא לנציגי הממשלה לשנות את ההתנהלות ולהאיץ תהליכים שיאפשרו הבאת עובדים זרים למשק, תוך מתן סמכויות למשרדים הרלוונטיים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *