הממשלה החליטה פה אחד: הבחירות לרשויות המקומיות יידחו בחודשיים

לאחר הודעת צה"ל כי לא ניתן יהיה לשחרר מעל 600 אנשי מילואים שמתמודדים בבחירות לרשויות המקומיות ובהמלצתו של ראש הממשלה, הוחלט לדחות את הבחירות פעם נוספת

הבחירות לרשויות המקומיות שהיוא אמורות להתקיים בשלהי חודש אוקטובר האחרון ומועדן נדחה בעקבות המלחמה לשלהי חודש ינואר, נדחו פעם נוספת, והפעם ל־27 בפברואר (יום שלישי ח"י אדר ראשון ה'תשפ"ד).

ערב קודם לכן, במסיבת עיתונאים שערך ראש הממשלה, התייחס נתניהו לדחיית הבחירות ואמר: "המלצתי מחר בממשלה תהיה לדחות את הבחירות לסוף פברואר כדי לאפשר לכמה שיותר מילואימניקים להשתתף בבחירות". נציין כי בעקבות ישיבת ממשלה לא מן המניין שנערכה ביום רביעי האחרון, נדרש צה"ל להגיש לשרי הממשלה נתונים אודות האפשרות לשחרר חיילי מילואים מועמדים בבחירות שמשתתפים בלחימה. מנתוני צה"ל עלה כי לא ניתן יהיה לשחרר ממילואים 688 משרתים שמתמודדים בבחירות ב-144 רשויות. זאת לצד מספר כפול של מתמודדים אותם כן ניתן יהיה לשחרר. מאידך, מוקדם יותר התפרסמה חוות דעתו של הרמטכ"ל לפיה כדי לקיים בחירות בשטח בקרב הלוחמים, יידרשו ימים נוספים מעבר למספר הימים שניתנו בעבר לחיילים וזאת בשל אופי הלחימה ופיזור הכוחות בשטח.

נזכיר ששר האוצר, בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) היה אחד מהמתנגדים הקולניים ביותר לקיום הבחירות בסוף ינואר והוא ראה בכך צעד לא דומקרטי שפוגע בעיקר במפלגות שמייצגות את הלוחמים ומונע מהלוחמים את הזכות להיבחר בשל היותם במילואים. נתניהו אמר היום בתחילת ישיבת הממשלה: "בדרך כלל אנחנו לא מקיימים בחירות בזמן מלחמה, אבל הבחירות האלה נקבעו מראש וכבר נדחו פעם אחת. קשה יהיה לדחותן לתקופה ארוכה מאוד, אבל יש שתי אפשרויות: או שנעשה אותן בסוף ינואר, או בסוף פברואר. ההמלצה שלי תהיה לדחותן לסוף פברואר כדי לאפשר לכמה שיותר אנשי מילואים להשתתף בבחירות. זו זכות אלמנטרית וחשובה.

כאמור, הצעת הדחייה התקבלה פה אחד אך היא עדיין דרושה את אישור ועדת הפנים של הכנסת ואת אישור המליאה. ממשרד הפנים שאחראי על הבחירות, נמסר: "מועד הבחירות צריך שייקבע על פי המלצת גורמי המקצוע במעמד ההחלטה ובאופן שיבטיח לכל תושב במדינת ישראל את הזכות לבחור ולהיבחר. משהובהר בסוף השבוע כי 688 מועמדים בבחירות נמנים עדיין על הכוחות הלוחמים בחזיתות השונות, ברור שצריך היה לדחות את הבחירות לסוף פברואר". ממרכז השלטון המקומי נמסר: "הבחירות הן ההליך הדמוקרטי ההכרחי והנדרש כדי לשמור על המשך תפקודו של השלטון היציב ביותר במדינת ישראל – השלטון המקומי, שערוך לבחירות לרשויות המקומיות ב־27 בפברואר".

שר האוצר שדרש את הדחייה אמר: "כשחיילינו בחזית אין להם אפשרות להשתתף בהצבעה, והדבר האחרון שאזרחי ישראל צריכים זה ויכוחים של מערכת בחירות. את הדחייה הזאת הובלנו בשמם של עשרות אלפי חיילים שלא מוכנים לוותר על הזכות לבחור ולהיבחר". עמיתו, השר לביטחון לאומי, אמר: "זאת החלטה חשובה מוסרית וערכית כלפי לוחמי המילואים שנמצאים בעזה, בגבול הצפון וביהודה ושומרון. הדחייה הזאת תאפשר להם להמשיך להתרכז בלחימה באופן מלא".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *