הממשלה טרם אישרה את תכנית קליטת מעונות היום במשרד החינוך

הוועדה קוראת למשרד הכלכלה לפרסם בהקדם האפשרי את מדרגות הסבסוד ולפתוח בהקדם את המערכת הממוחשבת להגשת בקשות סבסוד של ההורים.

הוועדה לזכויות הילד, בראשות ח"כ מיכל שיר סגמן, קיימה דיון בנושא "מאבק המטפלות והחינוך לגיל הרך" – לפי הצעה לסדר היום של חה"כ קטי שטרית, איתמר בן גביר, ינון אזולאי ועאידה תומא סלימאן.

ח"כ שטרית: ב-2018 עברו פה בוועדה, ובכלל, סדרת חוקים מאוד משמעותיים – חוק פיקוח על המעונות, חוק המצלמות ועוד – מאחוריהם הייתה כוונה טובה לקחת את הנושא של הגיל הרך בצורה מקצועית ויעילה יותר ולפתח אותו כראוי. כגודל התקווה כך גודל האכזבה, ורק לאחרונה היינו עדים למשבר במעונות. האוצר הבטיח 50 מיליון ₪ לארגונים המפעילים, לפי תחשיבי של 414 ₪ לילד, מאוגוסט 2021, ובפועל, האוצר עד לרגע זה לא העביר אפילו לא שקל אחד לארגונים ולמשפחתונים שהתחייבו להפסיק את השביתה. סל התשומות לא שונה מאז 2012, כך שאף אחד לא חף פה מביקורת, אבל ברור שהמדינה מתעלמת לגמרי ממה נדרש כדי להפעיל מעון.

בנוסף, ב-1.1.22 החינוך לגיל רך יעבור לאחריות משרד החינוך, אבל בעצם רק לפיקוח ולבינוי. גני הרווחה יישארו תחת משרד הרווחה, והרישום והסבסוד יישארו במשרד הכלכלה. שלושה משרדים זה מתכון לכך שלא יהיה בעל בית ולא יהיה למי לפנות, ואולי זה בכוונה. הנה אנחנו בחודש נובמבר ועד לרגע הזה המדינה לא מצליחה לתת מענה לדרגות הסבסוד להורים לשנת לימודים זו. יש פה ממש הפקרה של המעונות ושל המשפחות. המעונות הם המפגש הראשון של הילד עם מערכת החינוך, לא בייביסיטר, אבל נראה שהמדינה עוד לא עשתה את השינוי המחשבתי.

ח"כ תומא סלימאן: החינוך לגיל הרך הוא אכן חינוך ולא שמרטפיה. גם אימהות שאינן עובדות מבינות שהימצאות ילדים במסגרות חינוכיות חיונית להתפתחות תקינה בשלב מסוים, אבל המדינה טרם הפנימה את חשיבות הנושא. היחס מתבטא בחוסר ההכנה למעבר האחריות בין המשרדים, כאשר אפילו רק מעבר מערכת ההרשמה והדרגות לא מצליח להתבצע, ויש כבר הורים שמבטלים רישום, כי לא יודעים איזו דרגה יקבלו ואם יצליחו לעמוד בתשלומים. אם על נושא זה עדין אני לא מצליחה לקבל תשובה ברורה מתי יתוקן, איך תעבור המערכת כולה עוד חודשיים?!

השאיפה שלנו היא שכל ילד עד גיל שלוש יהיה במסגרת חינוכית, אבל העובדה היא שכיום אין מספיק אנשי צוות חינוכי לטפל בילדים שכבר במערכת. זה נובע מכך שיש גם מנהלות של המעונות, גם גננות וגם סייעות, ולכל אחת מאלה מגיע להשתכר בכבוד וסל פתרונות מותאם לה. כרגע רק אהבתן למקצוע משאירה את אלה שמסכימות להישאר.

אורנה פז, מנהלת אגף חינוך קדם יסודי במשרד החינוך: אנו נערכים בימים אלה למעבר האחריות ב-.1.1.22 בונים תכנית אסטרטגית רחבה, גם לטווח הקצר של הקליטה בינואר, והשנייה, ארוכת טווח, שבה בוחנים את מכלול הנושאים, כולל הנושא של מטפלות וסייעות במעונות היום. כשתהיה לנו התמונה הגדולה והבהירה, נשקול צעדינו ונראה איך מתקדמים.

חברי הוועדה התרעמו כי אין תכנית מפורטת למעבר שיתבצע תוך פחות מחודשיים, ופז השיבה כי יש גם תכנית לטווח הקצר – יעדים מטרות ותכנית פעולה מפורטת – לקליטת מעונות היום. זה אירוע מורכב מאוד ונערכים לו בתשומת לב מרבית. התכנית הארוכה, שתיקח יותר זמן, היא ללמוד את כל הנושאים. אנו רואים חשיבות גדולה למעמד ותפקיד המטפלות והסייעות וניתן תשובות שנלמד לעומק את כל הנושא הזה.

ח"כ אוריאל בוסו: עד עכשיו לא ישבתם עם המפעילים, הם מבוהלים ויהיה כאוס מוחלט, זה א-ב, אז איזו תכנית יכולה להיות לכם? פז השיבה: התכנית נבנית בשיתוף פעולה מלא עם אגף מעונות היום וכן השרה נפגשה עם נציגי המפעילים.

יו"ר הוועדה: המפעילים לא יודעים שאתם עובדים איתם בשיתוף פעולה, ואת אומרת שיש תכנית, אבל גם שאתם עוד עובדים עליה. אם נקבע דיון לשבוע הבא בנושא, תהיה לך תכנית מפורטת להציג, או שאכן יש סיבה לחששות ההורים והמפעילים? פז השיבה כי משרד החינוך העביר את התכנית לטווח הקצר לאישור הממשלה, אך זו טרם אושרה.

אמיר מדינה, מנהל אגף מעונות יום ומשפחתונים במשרד הכלכלה: בנושא הסבסוד – חשוב להגיד ששינוי של מערכות בקבועי הזמן שנגזרו עלינו זה אירוע ואתגר. אנחנו בדרך כלל פועלים בוודאות מלאה מול ההורים, אך הפעם הייתה חוסר ודאות, ובכל זאת הצלחנו לשכנע את החשב הכללי לאשר למעונות מקדמה של 70% כדי לייצר את מקסימום הוודאות שיכולנו. בחודש הקרוב מערכת התשלומים תהיה באוויר, כולל סימולטור לדרגות שיאפשר להורים הבנה של דרגת הסבסוד הצפויה להם, והתהליך כולו ייקח חודשיים שלושה, כפי שלוקח כל שנה, למרות השינויים בקריטריונים שנקבעו לנו.

בנושא המעבר – זה התהליך הכי חשוב והכי משמעותי שיצא לי לבצע וללוות. בשעה טובה האגף מפסיק להסתכל על הורים ויציאה לעבודה, וחוזר למקום הטבעי שהיה צריך להיות, במשרד החינוך. אנחנו כבר כמה שבועות לא ישנים ומשרד החינוך עושה עבודה פנומנלית בניסיון לקלוט אותנו, לשבת ולזהות את החסמים, צווארי הבקבוק והמורכבויות. עצם האמירה של המעבר ושינוי ההסתכלות צריכה להניח את דעתכם. יהיו מהמורות, זה לא יהיה חלק וייקח כמה חודשים עד שיעבוד כמו שצריך, ויש עוד נושאים אסטרטגיים שלא כיסינו ושאלות לא פתורות, אבל דנים בזה. המעבר למשרד החינוך זה מה שכולכם רוצים ומייחלים לו. כשהשיח ברמת הרשות המקומית לא יהיה ברמה של נציג הרווחה, אלא של נציג החינוך, זה כבר שינוי.

אביעד שוורץ, רפרנט תעסוקה באגף התקציבים במשרד האוצר: לגבי כל מה שהתחייבנו בפני הארגונים בסיום השביתה, אמרנו להם שזה יקרה לאחר אישור התקציב, ובימים הקרובים הכסף יועבר למשרד הכלכלה שיוציא ויעביר אותו. אמרנו להם שזה יקרה עוד ב-2021 וזה יקרה.

לגבי ועדת המחירים, היא אכן לא מתכנסת כל שנה, אלא אחת לכמה שנים, ובשנים באמצע יש עדכון אוטומטי, כפי שהיה גם בשנים האחרונות. עליות התעריפים מאז 2012 היו בעיקר עקב עליה בעלויות השכר. שר האוצר ושרת הכלכלה כבר שלחו מכתב לוועדת המחירים, בכדי שתבחן את הדברים, תוך אמירה שכבר בשנת הלימודים הבאה יהיה תעריף חדש עדכני. זה בלי ספק יהיה שינוי משמעותי. באשר ללוחות זמנים מדויקים לביצוע – אנו פונים לוועדה שהיא ועדה סטטוטורית מקצועית, שאינה כפופה לשרים.

חברי הוועדה התרעמו על כך, לאור העובדה שהוועדה לא התכנסה מאז 2012, וכאשר שאלו את שוורץ מי עומד בראש הוועדה ומאיזה משרד הוא, השיב שוורץ כי בראש הוועדה עומר יובל טלר, ממשרד האוצר. יו"ר הוועדה העירה כי משרד האוצר לא יכול לברוח מאחריות, כאשר העומד בראש הוועדה הוא עובד המשרד.

עו"ד גלי עציון, מנהלת ייעוץ וחקיקה בנעמ"ת: אנחנו רגע לפני התהום, וזו גם הסיבה שהייתה השביתה. אפשר לדבר גבוהה גבוהה על פדגוגיה והכשרות, אבל אין את מי להכשיר – הדלת המסתובבת בתחום הזה היא נוראית. הוועדה הזו צריכה להיות עם יד על הדופק לגבי ועדת התשומות, ועדת המחירים, שלא רק יעדכנו את המחיר אלא יבצעו בחינה מדוקדקת של כל הסל.

ח"כ תומא סלימאן הוסיפה: יש החלטת בג"ץ בעניין שהם צריכים לפתוח את הסל ולבחון והם צריכים להשיב.

עו"ד ציפורת שימל, יועמ"ש אמונה: צריך ללמוד מטעויות העבר, וכאן חוזרים עליהן. אנחנו, הארגונים המפעילים, מרגישים שקופים בעיניי המדינה. זה לא רק השכר, אלא, למשל, העובדה שהיינו צריכים לבקש אקטיבית שיחילו גם עלינו את מתווה הכיתה הירוקה והגן הירוק בהקשר הקורונה. לא התייחסו לגילי לידה עד שלוש עד שביקשנו. וגם כאן, לקראת המעבר למשרד החינוך, לא מקיימים שולחן עגול איתנו, שאנו בעלי הידע והניסיון. כמו כן, מצטרפת לקריאה לבצע פתיחה ובחינה מהותית של סל התשומות.

יו"ר הוועדה, ח"כ מיכל שיר סגמן, סיכמה: תודה רבה על ההצעה לסדר בנושא כה חשוב. נושא הגיל הרך בישראל צריך להשתנות, החל מהתפיסה של שימת הילד וזכויותיו במרכז, ולא יציאת האם לעבודה, ועד ליחס ולשכר אותו מקבלים האנשים שעוטפים את הילדים שלנו מהלידה ועד התיכון. טיפול וחינוך איכותיים לפעוטות בגיל הרך חיוניים להתפתחות הנאותה של הפעוטות. קיומו של צוות איכותי, בעל השכלה מתאימה, הוא תנאי הכרחי לקבלת טיפול וחינוך איכותי.

הוועדה רושמת לפניה את דברי נציג משרד האוצר שהמשרד יעביר עד סוף 2021, את הסכומים שהובטחו למעונות בעקבות שביתת המעונות בחודש שעבר.

הוועדה דורשת לקיים דיון דחוף בוועדת המחירים לצורך בחינת המחירים ועדכון התעריפים בתחום. הוועדה מבקשת לקבל לשולחנה את לוח הזמנים לכינוס הוועדה, בעוד שבוע.

הוועדה קובעת שכדי לשנות את המצב הקיים, למנוע עזיבת עובדים ולשפר את איכות העובדים בתחום – יש לשפר את תנאי ההעסקה של העובדים ולשפר את שכרם, כמו גם לפעול לקיום הכשרות מקצועיות של העוסקים בתחום.

הוועדה קוראת להעביר את כל תחום הטיפול והחינוך בגיל הרך למשרד החינוך – כולל תחום הסבסוד.

הוועדה קוראת למשרד הכלכלה לפרסם בהקדם האפשרי את מדרגות הסבסוד ולפתוח בהקדם את המערכת הממוחשבת להגשת בקשות סבסוד של ההורים.

הוועדה מודאגת מדברי נציגת משרד החינוך שהמשרד עדיין לא מכיר לעומק את כל הסוגיות הקשורות לחינוך לגיל הרך, למרות שהתחום אמור לעבור לאחריות המשרד כבר בינואר הקרוב. הוועדה קוראת למשרד החינוך לקיים בדחיפות שיח עם הארגונים המפעילים את המעונות, וכן עם מפעילי המעונות הפרטיים המפוקחים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *