הצעד הדרמטי של בנק ישראל בעקבות המלחמה

עמדתו של הנגיד אמיר ירון נוגדת התערבות של בנק ישראל במסחר בשוק המט"ח. בהתאם לכך, נמנע הבנק מלהתערב במסחר לאורך כל השנה האחרונה, למרות הפיחות הדרמטי בשקל בעקבות קידום הרפורמה במערכת המשפט. מה השתנה עכשיו?

בנק ישראל הכריז הבוקר באופן חריג על תכנית למכירת מט"ח בהיקף של עד 30 מיליארדי דולרים. זאת, לאחר שהשקל נחלש דרמטית מול הדולר, בעקבות חששם של משקיעים זרים מפיחות במטבע כתוצאה מהמלחמה שהחלה בעזה.

בהודעת הבנק נכתב, כי "הבנק יפעל בתקופה הקרובה בשוק ככל שיידרש על-מנת למתן את התנודות בשער השקל ולספק את הנזילות הנדרשת להמשך הפעילות הסדירה של השווקים".

בנוסף לתכנית ה-30 מיליארד, ובמידת הצורך, אספקת הנזילות לשוק תתבצע גם ע"י הפעלת מנגנוני עסקאות SWAP של הבנק בשוק בסכום של עד 15 מיליארדי דולרים. "בנק ישראל ממשיך לנטר את ההתפתחויות, עוקב אחר כלל השווקים ויפעל בכלים העומדים לרשותו בהתאם לצורך", לשון ההודעה.

מדובר בצעד חריג למדי, שכן עמדתו של הנגיד אמיר ירון נוגדת התערבות של בנק ישראל במסחר בשוק המט"ח. בהתאם לכך, נמנע הבנק מלהתערב במסחר לאורך כל השנה האחרונה, למרות הפיחות הדרמטי בשקל בעקבות קידום הרפורמה במערכת המשפט. הנגיד ירון הסביר את ההימנעות מהתערבות בכך שלא ניתן להילחם בכוחות השוק וכי התערבות מתגובה ריאלית של השוק להתרחשויות תוביל לאובדן אמון במטבע ולהפיכתו לספקולטיבי.

מדינת ישראל למודת מלחמות, ולאורך ההיסטוריה השוק הגיב תמיד בירידות חדות – אך תוך תקופה קצרה תיקן חזרה כלפי מעלה. ייתכן שזו הסיבה לכך שהנגיד ירון סבור כי במקרה הזה כן נכון להתערב בשוק המט"ח. שכן תגובת השוק למלחמה הינה תגובה חריגה שלא בהכרח תואמת למצב הריאלי של הכלכלה הישראלית.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *