הריבית יורדת לראשונה מזה עשרים חודשים. תעמוד על 4.5%

בבנק ישראל ראו את התמתנות האינפלציה ואת התחזקות השקל בשבועות האחרונים, והחלו בהורדת הריבית במשק

כצפוי, הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה היום (שני) להוריד את הריבית במשק. אמנם במעט אך זו, כך מסתמן, תחילתה מגמה להורדת הריבית במשק. ריבית בנק ישראל שעמדה עד עתה על 4.75% תעמוד בחודש הבא על 4.5% בלבד.

הסיבה המרכזית להורדת הריבית נעוצה בההאטה בקצב האינפלציה שהולכת ומתכנסת לתוואי הממשלתי (3-1%) והחשש מפני האטה בפעילות המשק בשל התמשכות מצב המלחמה. נזכיר כי החל מאפריל 2022, לפני יותר משנה וחצי, החל בנק ישראל להעלות את הריבית שוב ושוב עד לקיץ האחרון בו התרבו סימנים לבלימת האינפלציה. מיולי האחרון ועד עתה לא נרשמו העלאות ריבית נוספות. במאמר מוסגר נציין כי זו המגמה העולמית בעקבות התמתנות האינפלציה במדינות רבות.

עוד נזכיר כי מדד המחירים לצרכן של חודש נובמבר הפתיע וירד בשלוש עשיריות אחוז (0.3%-) והביא את שיעור האינפלציה בישראל לשיעור הנמוך ביותר שנרשם בשנתיים האחרונות (3.3% בלבד). על־אף שהיו לא מעט גורמי הערכה שסברו שהבנק ימשיך "לשבת על הגדר" מתוך חשש לפיחות חד בשער השקל, החליטו בוועדה המוניטארית להוריד את הריבית במיוחד לנוכח ההתחזקות המהירה של השקל בשבועות האחרונים על־אף התמשכות מצב המלחמה.

השפעת הפחתת הריבית צפויה לבוא לידי ביטוי בהלוואות צמודות פריים ולהשפיע, בשלב זה בשוליים, על החזרי משכנתא של משפחות רבות. נזכיר כי מוקדם יותר הבוקר אמר יו"ר ועדת הכלכלה, חה"כ דוד ביטן (הליכוד) כי עליית מחיר חומרי הגלם והמחסור בידיים עובדות עלולים להקפיץ את מחירי הדירות בשיעור של 10-20%. מה שכמובן עלול לעצור את מגמת הורדת הריבית שהחלה עם החלטת הוועדה המוניטארית של בנק ישראל.

יו"ר ועדת הכספים חה"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר בעקבות ההחלטה: "אני שמח על ההחלטה להוריד את הריבית. חודשים ארוכים אנו נאבקים על־כך. ההחלטה של הוועדה המוניטרית תקל על משפחות רבות בתשלומי המשכנתא ובתשלומים נוספים. נמשיך לפעול להוריד עוד את עלות האשראי לטובת אזרחי ישראל".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *