ועדה ציבורית לבחינת נושא המעצרים ממליצה לצמצם את הארכות המעצר

מדו"ח שפורסם להערות הציבור עולה כי ההמלצה העיקרית של הוועדה היא להעניק לקצין משטרה סכמות נרחבת לשחרר עצורים

משרד המשפטים פרסם אתמול (שני) להערות הציבור את דו"ח הביניים של הוועדה הציבורית לבחינת נושא המעצרים לצורכי חקירה.

בדו"ח שהוגש לפני חודש וחצי לשר המשפטים יריב לוין ולשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ואף הוצג ליועצת המשפטית לממשלה, מופיעות גם המלצות לצמצם את מספר העצורים שמובאים להארכת מעצר. הוועדה הגיעה למסקנה כי נדרש לערוך מספר שינויים במודל הקיים, בין היתר בדרך של הרחבת סמכותה של המשטרה בהליך השחרור בהיבטים מסוימים.

ההמלצות בדו"ח עוסקות בנושאים של היקף סמכויות הקצין הממונה לשחרר בערובה עצור (שחרור בתנאים), ובהתמודדות עם תופעה של ריבוי מקרים בהם חשודים נותרים עצורים בשעות הלילה, גם בנסיבות שניתן היה לשחררם קודם לכן. ההנחה בבסיס דו"ח הביניים היא שכל מעצר שאינו מחויב על פי דין, הוא גם בלתי מוצדק, ועל כן – מיותר.

סעיפי המתווה המוצע בהמלצות מבקשים לאזן בין הצורך המסתמן בהרחבת סמכויות הקצין הממונה להורות על שחרור בתחנה, לבין החששות שהועלו מפני פעולה שרירותית של הקצין ופגיעה שלא לצורך בזכויות ובחירויות של עצורים. למתווה המוצע תהא השפעה מועילה, גם אם עקיפה, על גורמים נוספים, כמו שב"ס ובית המשפט שיידרשו פחות להתעסק בעצורים. זאת, בין השאר, בדרך של הקטנת כמות המעצרים הבלתי מחויבים, ובצמצום הזמן בו שוטרים ממתינים בבית המשפט לדיונים, שהצורך בהם יתייתר.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *