חובת קריאה: כך הצליחו האוקראינים למנוע את נפילת קייב לידי הרוסים

שלום בוגוסלבסקי מרצה ומורה דרך, מתמחה בגיאו-פוליטיקה וסוציו-פוליטיקה בירושלים, מנתח בדף הטוויטר שלו את הכישלון הרוסי לכבוש את קייב.

שלום בוגוסלבסקי מרצה ומורה דרך. מתמחה בגיאו-פוליטיקה וסוציו-פוליטיקה בירושלים, מנתח בדף הטוויטר שלו את הכישלון הרוסי לכבוש את קייב.

‏מסתבר שהרוסים זרקו כמעט חצי מהצבא שהביאו על הקרב הזה, כולל היחידות הטובות ביותר, ומעט מאוד נשאר ממנו. ויש כאן תשובה לחידת למה האוקראינים לא מטפלים בשיירת 60 הק"מ המפחידה.

התכנית המקורית, פשוט להנחית 8000 צנחנים בהוטסומל, להתגלגל בנחת לארמון הנשיאות ולהכריז שאוקראינה נכנעה הייתה, לדעתי, מופרכת. היא הניחה כמעט 0 התנגדות. עם זאת, אם זלנסקי היה בורח כמו שארה"ב ניסתה לשכנע אותו לעשות להזכירכם/ן, היה לה סיכוי כלשהו להצליח. כזכור…

‏ האוקראינים הגנו על שדה התעופה בהוטסומל ומנעו את נחיתת עיקר הכוח. הרוסים השתלטו עליו בסוף, אבל רק אחרי שהאוקראינים הרסו אותו. אבל היות שהרוסים לא פראיירים לגמרי, 70 אלף (!) חיילים כבר היו בדרך. הם היו אמורים להגיע להוטסומל, למלא מיכלי דלק ולהקיף את קייב. 3 ימים כל הסיפור.

‏אלה אותם 3 ימים שהמודיעין המערבי טען שנשארו עד נפילת קייב. רק שהדלק לא הגיע והנה סיפור השיירה: האוקראינים לא השמידו את השיירה כי הרוסים היו פשוט שולחים עוד אחת. אז הם פשוט עיכבו אותה. כל יום היה נראה שהנה, אנחנו מתגברים פה על איזה בעיה ותוך שעה אצלכם, אבל מיד הופיעה עוד בעיה.

‏ אחרי שבועיים (!) הרוסים קלטו שלא מדובר בעוד עיכוב קטן אלא שהשיירה הזאת פשוט לא הולכת לשום מקום. לכן הביאו את הדלק שהצליחו להביא בדרכים עוקפות ואודרוב, להקיף את קייב עם הכוח הקיים, שכבר היה די שחוק. רק שעד אז, האוקראינים כבר חיכו להם משני הצדדים והרוסים לא הצליחו לפרוץ דרכם.

‏ הם נתקעו באזור בוצ'ה וארגנו לעצמם חגיגת רצח, אונס וביזה עד שהפיקוד החליט לקפל אותם משם תחת התקפות נגד אוקראניות. אז מה היה לנו כאן? כיבוש קייב אולי לא היה ריאלי אבל להקיף ולטחון אותו כמו שעשו במריופול כן היה. במקרה כזה, המערב לא היה מחדש את אספקת הנשק ואוקראינה הייתה מפסידה.

‏המערב שצפה בדיוק את זה פשוט הניח שהאוקראינים לא יכולים למנוע זאת, אבל הם יכלו. סיפור עיכוב שיירת הדלק, שנעשה ברובו ע"י מחלקת קומנדו אחת (!) עוד יילמד בכל צבא בעולם. אבל זה הצליח כי הרוסים התעקשו להיצמד לתכנית המקורית למרות שנכשלה. זה היה גמישות ויצירתיות נגד ריכוזיות וקיבעון.

‏מה שהיה ידוע מראש, אגב. התו"ל האוקראיני התבסס על ביזור ויוזמה של המפקדים בשטח כי זאת הדרך היחידה להתמודד עם כוח עדיף, אבל ריכוזי ומקובע. הייתם יכולים לקרוא את זה אצלי, למשל, חודשים לפני הפלישה. פחות ברור למה המערב הניח שזה לא יעבוד להם.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *