כך משפיעה עלינו הריבית: היכן גיהצנו אשראי?

נתונים חדשים מהיממה האחרונה חושפים לראשונה כיצד משפיעות העלאות הריבית על משקי הבית בישראל • הריבית גרמה לישראלים לצרוך פחות מוצרי תעשייה ושירותים, בעוד יוקר המחיה הוביל לעלייה בעסקאות צריכת מזון

בשורות טובות לנגיד ירון: נתוני הלמ"ס בדבר רכישות הישראלים בכרטיס אשראי בחודשים פברואר – אפריל 2023 מצביעים לראשונה על הוכחה חד משמעית כי תהליך ההידוק המוניטרי עובד, וזאת לאור העובדה כי הישראלים בחרו בתקופה הזו להפחית את רכישות מוצרי התעשייה והשירותים בשל עלויות הריבית הגבוהות.

עם זאת, הישראלים הוציאו יותר על רכישת מזון, ככל הנראה בעקבות העלאות המחירים החדות.

על פי נתוני הלמ"ס, בתקופה הנסקרת נרשמה ירידה של 1.3% בסך כל הרכישות בכרטיסי אשראי. דבר הנובע על פי הערכות מהתייקרות הכסף ואי-היכולת של הציבור לספוג את עלויות הריבית הגבוהה.

מניתוח סעיפי הרכישות עולה, כי בתקופה הנסקרת נרשמה עלייה של 3.5% ברכישות מוצרים ושירותים אחרים (כולל דלק חשמל וגז, מחשבים ותוכנה, ציוד ושירותי תחבורה ותקשורת, ספרים, פרסום, שירותי רפואה ותרופות ושונות), וכן עלייה של 1.0% ברכישות מזון ומשקאות (כולל שירותי אוכל).

ירידות משמעותיות נרשמו בסעיפי רכישות מוצרי תעשייה (כולל הלבשה והנעלה, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, כולל בבתי כל-בו ורהיטים) ורכישות שירותים (כולל שירותי ביטוח, טיסות ואירוח, פנאי ובילוי ושירותי עירייה וממשלה) – ירידות בשיעורים של 4.7% ו- 7.8%, בהתאמה.

הנתונים החדשים מציגים תמונה ברורה של צניחה בהיקף רכישת ה"מותרות" של הציבור הישראלי, אשר נמנע מלקיחת הלוואות וצורך רק בהתאם לתקציב הזמין העומד לרשותו, בשל הריבית הגבוהה.

למרות שמהנתונים עוולה כי הציבור הוציא 1% יותר מהתקופה המקבילה אשתקד עבור מזון ומשקאות, חשוב לציין כי במונחים ריאליים מדובר בירידה משמעותית גם בצריכת המזון. שכן בעוד האינפלציה עמדה בשנה האחרונה על מעל 5% וחלק ממוצרי המזון התייקרו אף ב10-20%, סכומי הרכישות עבור מוצרי מזון בכרטיס אשראי עלו רק באחוז אחד. כלומר, הציבור קנה בחג הפסח השנה הרבה פחות מחג הפסח אשתקד.

הנתונים מהווים בשורה של ממש עבור נגיד בנק ישראל אמיר ירון, שרק לאחרונה החליט להעלות את הריבית – בפעם העשירית ברציפות – לרמה של 4.75%. תהליך העלאות הריבית החל למרות הכאב הרב שהוא מסב למשקי הבית, וזאת מתוך מטרה ברורה לצמצם את הביקושים באמצעות הורדת הצריכה של משקי הבית, על מנת להשאיר את המוצרים "על המדף" – מה שימנע העלאות מחירים נוספות, בהיעדר כדאיות כלכלית לחברות היצרניות ונותני השירותים.

הנתונים כאמור משקפים מגמה זו, כך שהם גם מבשרים לצרכן על תום תקופת התייקרויות המחירים ברשתות. שכן חברות המזון יודעות שהעלאת מחירים נוספת תשאיר יותר סחורה על המדף, ולכן העלאת מחירים נוספת רק תפגע בהם.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *