"יש גופים שהתרגלו לקחת את כספי הלקוחות ולעשות בו מה שבא להם"

תקנות הפטור מרישוי לעוסקים בשירותי ייזום תשלום אושרו חלקית. הסדרת מועדוני הלקוחות תידחה בשלושה חודשים והסדרת תווי השי תידחה ככל הנראה בשנה

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (שלישי) חלק מהתקנות שנועדו להסדיר את העיסוק בשירותי תשלום, ייזום תשלום ושירות מידע פיננסי, שנועדו לקבוע אילו חברות יהיו פטורות מחובת הרישוי.

חוק שירותי תשלום וייזום תשלום, שאושר במסגרת חוק ההסדרים בשנה שעברה, הסדיר את פעילות הגופים החוץ בנקאיים שנותנים שירותי תשלום, וחייב את הגופים שפועלים בתחום לפעול ברישיון ותחת פיקוח של רשות ניירות ערך.

במהלך הדיון היום ביקשה הוועדה לבחון מחדש שני ענפים מרכזיים: מפיקות תווי השי ומנהלות מועדוני הלקוחות. לפי ההסכמה המסתמנת, שתובא ככל הנראה להצבעה ביום ראשון הקרוב, השחקניות בענף תווי השי יקבלו שנה נוספת בה יוכלו לפעול ללא צורך ברישיון. זאת נוסף על החוק שאפשר להן לפעול ללא רישיון במשך שנתיים – כלומר יוכלו להמשיך את פעילותן למשך שלוש שנים עד להסדרה. בתקופה הזאת יפנו החברות לרשות ניירות ערך, שתבחן את פעילותן ותקבל החלטה באשר אליהן.

למנהלות מועדוני הלקוחות ניתנה חצי שנה להסדרה, שלושה חודשים שקבע החוק ועוד שלושה חודשים שהציעו חברי הכנסת להוסיף כעת. נזכיר כי גופים רבים במשק מנהלים בעצמם את מועדוני הלקוחות שלהם וגם הם נכללים תחת התקנות הללו.

בדיון היום אישרה הוועדה את התקנות שלגביהן לא הייתה מחלוקת. תקנות שנועדו לפטור שני גופים מחובת רישוי: הגופים הראשונים הם נותני שירותי תשלום עם היקף פעילות מצומצם של עד שבעה מיליון שקלים בחודש מכספי הלקוחות או כאלה שמחזיקים שבעה מיליון שקל ביום מכספי הלקוחות. אלה לא יזדקקו לרישיון. והגופים השניים הם חברות שמנפיקות כרטיסי מתנה או תווי שי שאפשר להשתמש בהם רק בחברות שמשתייכות לקבוצת החברה המנפיקה.

חה"כ אוהד טל (הליכוד) שמילא את מקום יו"ר הוועדה, חה"כ דוד ביתן, אמר בתחילת הדיון: "המטרה שלנו היא לסיים היום את תקנות הפטור מחוק ייזום תשלומים. אנחנו רוצים להגיע להסכמות על מי בפנים ומי בחוץ, אם לא נצליח להגיע להסכמה המשמעות היא שאף אחד לא ייהנה מהפטורים האלה ואף אחד לא ישמח בזה".

מטרת הפיקוח של רשות ניירות ערך היא להבטיח שחברות שמקבלות כסף מלקוחות, כסף ש"חונה" אצלן עד שהלקוח מממש אותו ברכישה כזו או אחרת, יפעלו לשמור ולהגן על הכספים מפני פשיטת רגל והונאות.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *