כלכלני בנק הפועלים צופים בין שתיים לשלוש הפחתות ריבית עד סוף השנה

כלכלני הפועלים כלל לא בטוחים שהאינפלציה תסתכם השנה ב־3% ומהמרים על שיעור גבוה יותר. ויש להם גם מה לומר על הריבית

כלכלני בנק הפועלים כותבים בסקירתם השבועית פעם נוספת שהערכות תחזית האינפלציה הרווחות בציבור, שגויות כנראה. ועל־אף ההערכה כי האינפלציה תעמוד השנה על שלושה אחוזים (בגבול העליון של היעד הממשלתי), הם מעריכים אינפלציה גבוהה יותר.

בנוסף, לדבריהם, הדילמה של הבנקים המרכזיים בכל הקשור להחלטות הריבית, רק הולכת ומתעצמת. "השווקים והבנקים המרכזיים הם כמו זנב שמכשכש בכלב. אלו הראשונים יוצרים ציפיות להפחתות ריבית, ובמידה רבה יוצרות גם מציאות שמשפיעה על החלטות הריבית. בין לבין מחירי המניות מוסיפים לעלות, שוקי העבודה קרובים לתעסוקה מלאה, ואלו מעלים את השאלה האם יתכן שהכלכלה והשווקים רגישים היום פחות לשיעורי הריבית?

"הפחתת ריבית כשמחירי המניות משלימים עליית מחירים רבעונית של כ־10% (500S&P), טומנת בחובה סיכון לא קטן לעלייה מחודשת של האינפלציה. לארי סאמרס טען בראיון לבלומברג כי הריבית כלל לא צריכה לרדת, ואולי אנו בסביבה כלכלית עולמית שבה הריבית הניטראלית היא 4% ויותר. לא נראה שחברי הפד השתכנעו מהטיעונים, אך גם הם העלו מעט את הערכתם לריבית הניטראלית ארוכת הטווח".

ולגבי ישראל הקטנה, סבורים כלכלני הפועלים שהחלטת הריבית שאמורה להתפרסם בשבוע הבא, היא החלטה גבולית שתלויה בהתפתחויות כמו שער-החליפין ונתוני הגירעון לחודש מרץ. "אנו צופים בין שתיים לשלוש הפחתות ריבית עד סוף השנה", מסכמים בפועלים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *