לפחות 1,300 נרצחו ו-3,300 נפצעו במתקפה רצחנית של החמאס

בבוקרו של חג שמחת תורה פרצו מאות מחבלי חמאס את גדר המערכת וחדרו ליישובי ישראל מהאוויר, מהים ומהיבשה • עשרות אזרחים ולוחמים נלקחו בשבי וראש הממשלה הבטיח "נקמה"

יובל חלף ממלחמת יום הכיפורים ומערכת המודיעין הישראלית שוב פספסה מידע יקר ערך. פספוס שגבה מאות קורבנות ישראלים תוך שעות ספורות, בעקבות מתקפת פתע של טרוריסטים מארגון הטרור חמאס לעבר יישובים סמוכים לגבול עם עזה.

בבוקר חג שמחת תורה, סמוך לשעה 6:30 לפנות בוקר, פרצו מאות מחבלים את גדר המערכת במספר מקומות באמצעות כלים כבדים. במקביל חדרו עשרות נוספות של מחבלים באמצעות גלשני רוח שחגו באוויר וכן דרך הים. למרות שחלפו יותר מ-24 שעות מאז חדירת המחבלים, טרם ידוע מספרם המדויק, אך מדובר במאות רבות של מחבלים.

המחבלים נכנסו ליישובים ו"כבשו" אותם, תוך החזקת בני ערובה ושימוש בהם כמגן אנושי, בו בזמן שהם טובחים במשפחות שלמות ובעוברי אורח תמימים בעשרות יישובים וקיבוצים, לרבות העיר שדרות.

המחדל המודיעיני לא הסתיים רק בחוסר ההיערכות לחדירה המונית זו של מחבלים ליישובים סמוכי הגדר, אלא גם בכושר ומהירות התגובה של צה"ל, כאשר נדרשו שעות ארוכות עד שכוחות הביטחון זרמו ליישובים שנכבשו. ניצולי האירוע שיתפו הלילה סיפורים מסמרי שיער על מספר שעות דו-ספרתי בהם שהו במקומות מסתור בתנאים נוראיים.

מי שהיו הראשונים לבלום בקו האש את המחבלים היו שוטרי תחנת משטרת שדרות שנלחמו בגבורה נגד המחבלים, וחלקם נפלו במהלך הקרב ההרואי עם עשרות המחבלים שהיו מצוידים בנשק רב. תחנת המשטרה נכבשה על ידי המחבלים ו"שוחררה" רק כעבור כ-20 שעות מתחילת הלחימה.

במערכת הביטחון חוששים כי חלק ממחבלי החמאס טרם נתפסו או חוסלו והם מסתרים עד יעבור זעם, כאשר החשש העיקרי הוא מאפשרות שמחבלים אלו יתערו באוכלוסייה באמצעות לבוש אזרחי. בשל כך הורו כוחות הביטחון לתושבי העוטף לא לפתוח את הדלת לאף אחד, גם למי שזקוק נואשות לעזרה ולא לצאת ממרחבים מוגנים עד לאישור סופי על טיהור השטח.

נכון להבוקר עדיין ישנם 29 פירצות חמורות בגדר המערכת והן מאובטחות על ידי כוחות צה"ל אשר משתמשים באש חיה לסיכול ניסיונות חדירה נוספים. הלילה חוסלו מספר חוליות מחבלים שניסו לחדור לשטח ישראל דרך חוף זיקים ופירצות הגבול היבשתי עם עזה.

במהלך היממה נורו אלפי שיגורים מרצועת עזה לעבר ישראל, לרבות מטחים כבדים לעבר ערים מרכזיות במרכז, בשפלה ובבירה ירושלים. כתוצאה מכך נכנסה לראשונה עיר הבירה לרשימת היישובים בהן חלות מלוא הגבלות פיקוד העורף, בדומה ליישובים סמוכי הגדר. זוהו פגיעות ישירות במספר אזורים, בחלקם היו גם נפגעים בנפש.

הטבח הקשה הוביל להכרזת ראש הממשלה וראשי מערכת הביטחון על מבצע "חרבות ברזל" שלדבריהם ישנו את עזה למשך שנים קדימה. במוצאי החג העביר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הצהרה חמורת סבר לתקשורת במהלך השתמש לראשונה בביטוי "ננקום" ובכך קבע שלראשונה ייצא צה"ל למבצע צבאי שמטרתה איננה סיכול טרור בלבד, אלא אף נקמה על הטבח ההמוני במהלכו נרצחו מאות אזרחי ישראל וכחות ביטחון שהגנו עליהם בחירוף נפש.

להצהרת ראש הממשלה נתניהו קדמה הצהרה מיוחדת של נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, שבחר לעשות זאת לעיני המצלמות ולא באמצעות הודעה לעיתונות. ביידן העביר הצהרה תומכת בישראל ללא עוררין, תוך שהוא משתמש בביטויי תמיכה שלא נשמעו מחפי נשיא אמריקני מאז ההכרה האמריקנית בישראל כמדינת העם היהודי. ביידן העביר אזהרה חמורה למדינות ערביות נוספות פן ינצלו את המצב לפתיחת חזית נוספת עם ישראל, תוך שהוא מבהיר כי ארה"ב ושירות המודיעין שלה יעשו כל שביכולתם לסיכול מזימות אלו.

בסיום הצהרתו של ראש הממשלה נתניהו התכנס הקבינט המדיני-בטחוני והוחלט על עצירה מיידית של אספקת החשמל, הדלק והסוחורות לרצועת עזה.

שר הביטחון, יואב גלנט, הכריז על "כוננות מלחמה" בכל רחבי ישראל. מה שיאפשר לכוחות הביטחון תמרון חופשי בסיטואציות מורכבות אשר דורשות במקרים רבים שיתוף פעולה בין גופים וכתוצאה מכך נוצרת סחבת מסכנת חיים. הדבר יאפשר חופש פעולה כמעט מלא לכוחות צה"ל בכל הנוגע ללחימה.

במהלך הלילה תקפו כוחות צה"ל יעדים רבים ברצועת עזה. וזאת חרף החזקת השבויים הישראים הרבים במקום. מתוך הבנה כי הימנעות מ"שיטוח" הרצועה תגבה קורבנות רבים יותר, הן בטווח הקצר ובוודאי בטווח הארוך. מהסיבה הזו נראה כי בקרוב יוכרז על כניסה קרקעית לשטחי הרצועה, וזאת לאחר שנים רבות שצה"ל נמנע מכניסה קרקעית. הקרב הקרקעי האחרון בשטחי הרצועה הסתיים כזכות ב"יום שישי השחון" בסאג'עיה, במהלכה נחטפו לוחמי צה"ל הדר גולדין ואורון שאול, ושישה לוחמים נוספים נרצחו בקרב מדמם זה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *