מדד מנהלי הרכש מצביע זה החודש השלישי על התרחבות הפעילות במשק

המדד לחודש מאי עלה בשתי נקודות ומרבית מרכיביו נמצאים מעל נקודת חמישים הנקודות. מדד מנהלי הרכש העולמי של ג'יי פי מורגן, עלה החודש לרמה של 50.9

מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים לחודש מאי, עלה ב-2.0 נקודות לרמה של 52.9, רמה שמצביעה על התרחבות בפעילות המשקית.

רכיב ההזמנות המקומיות עלה ב־7.1 נקודות, רכיב הרכישות למלאי עלה ב־6.0 נקודות ורכיב התעסוקה רשם עלייה של 2.8 נקודות. רכיב מחירי חומרי גלם עלה ב־7.0 נקודות, על רקע העלייה במחירי הסחורות וההובלה הימית בעולם.

מנגד, רכיב תפוקות הייצור ירד החודש ב־1.3 נקודות, ורכיב ההזמנות ליצוא ירד החודש ב־0.5 נקודות וחזר למגמת התכווצות לאחר חודש אחד בו הצביע על התרחבות.

ומה בעולם? מדד מנהלי הרכש העולמי שמפרסם בנק JPMorgan, עלה החודש לרמה של 50.9 נקודות מ־50.3 נקודות בחודש הקודם. מדד ה־ISM בארצות הברית, ירד החודש לרמה של 48.7 נקודות מ־49.2 נקודות. מה שמעיד על התכווצות בפעילות העסקית. מדד מנהלי הרכש בגוש האירו עלה לרמה של 47.3 נקודות מ־45.7 נקודות, ומדד מנהלי הרכש בסין (Caixin) עלה לרמה של 51.7 נקודות מ־51.4 נקודות.

כלכלני בנק הפועלים אומרים כי מדד מנהלי הרכש עלה החודש ונמצא מזה שלושה חודשים ברמה שמצביעה על התרחבות בייצור. רוב הרכיבים המרכזיים במדד גבוהים מחמישים נקודות. היקף הייצור התעשייתי ירד בחודש מרץ בהשוואה לחודש קודם, והוא עדיין נמוך ב־8.1% בהשוואה למצב טרום המלחמה, פער שמשקף כנראה מגבלות ייצור בדרום ובצפון הארץ, וכן ירידה בביקוש למוצרי בנייה.

נתוני סחר החוץ לחודש מאי מצביעים על עלייה ביבוא חומרי גלם – גידול של 6.1% בהשוואה לתקופה שלפני המלחמה ושל־1.9% לעומת מאי אשתקד. מנגד, יצוא הסחורות ירד בחודשים האחרונים, והוא נמוך ב־7.6% מהתקופה שלפני המלחמה, וב־1.5% בחודשים אפריל-מאי לעומת הרבעון הראשון.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *