מה היא קרן השתלמות?

‘אקטואליק’ ומיזם ‘כלכלה בנעלי בית’ עם המדריך המלא לעולם הפנסיוני, הפוסט השמיני בסדרה: מה היא קרן השתלמות?

קרן השתלמות היא קופת חיסכון לשכירים ולעצמאים שנועדה במקור לשמש למימון השתלמויות כגון כנסים מקצועיים ולימודי המשך, אולם כיום משמשת על פי רוב כאפיק חיסכון כללי לטווח בינוני.

משיכת הקרן מתאפשרת לצרכי השתלמות החל משלוש שנים לאחר ההפקדה הראשונה, כאשר בחלוף 6 שנים מההפקדה הראשונה הופך החיסכון הזה לנזיל "לכל מטרה".

יש לציין שבניגוד לקרנות ההשתלמות הרגילות, אשר ניתנות למשיכה לאחר 6 שנים לכל מטרה. קרנות ההשתלמות לעובדי ההוראה מיועדות למשיכה בשנת שבתון בלבד, למעט מקרים מסוימים שמאפשרים משיכת 90% מהחיסכון למטרות אחרות.

ההפקדות לקרן השתלמות אינן חובה על פי חוק, אך שכירים ועצמאים רבים מפקידים בעקביות לאפיק חיסכון זה בשל ההטבות הנדירות שאפיק החיסכון הזה מקנה להם: 

פטור ממס הכנסה – שכירים פטורים מתשלום מס הכנסה בגין הפקדות המעסיק לקרן השתלמות. עצמאים זכאים להטבת מס בצורת ניכוי על חלק מההפרשות לקרן השתלמות.

פטור מדמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות – התשלומים למוסד לביטוח לאומי נקבעים לפי גובה השכר החייב במס, ולפיכך הפקדות לקרן השתלמות שפטורות ממס הכנסה פטורות גם מתשלומים לביטוח לאומי.

פטור ממס ריווחי הון – קרן השתלמות מהווה אפיק החיסכון היחיד שלא לטווח ארוך, שנותר פטור ממס אחרי הרפורמות במיסוי שוק ההון בישראל.

לדוגמה: עם תשואה שנתית ממוצעת של 7% נכפיל את סכום הקרן בתוך עשור. אם נפקיד מדי חודש 1,000 ש"ח בלבד, בריבית שנתית של כ-7%, כעבור 30 שנה, יהיו ברשותנו מעל 1,200,000 ש"ח! 

בעוד בקופת גמל להשקעה נשלם על התשואה הזאת מס רווחי הון בשיעור 25%, בקרן ההשתלמות נרוויח עוד מעל 213,000 ש"ח! בזכות הפטור ממס ריווחי הון.

זו בדיוק הסיבה שפנסיונרים רבים מסרבים לפדות את קרן ההשתלמות ומעדיפים להוריש אותם לילדים, כי כל עוד הקרן לא נפדית היא פטורה לחלוטין ממס… אפילו אחרי הפטירה.

כל הטוב הזה מוגבל בתקרות שקבע המחוקק, עליהן נפרט בהמשך הסדרה.

בשבוע הבא:

מה היא קופת גמל להשקעה?

הצטרפו לאלפים שכבר נהנים מהמיזם "כלכלה בנעלי בית"

  1. באתר אקטואליק – בקטגוריה המיוחדת
  2. בקבוצות וואטסאפ ייעודיות – הנה קישור לאחת מהן
  3. בערוץ הטלגרם החדש – הקליקו להצטרפות
  4. בתיבת הדוא"ל שלכם – נרשמים כאן

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *