מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל מ־A1 ל־2A עם אופק שלילי

שר האוצר: ההודעה על הורדת הדירוג אינה כוללת טיעונים כלכליים רציניים וכולה מניפסט פוליטי מבוסס תפיסת עולם גיאופוליטית פסימית ומופרכת

חברת הדירוג מודי'ס הורידה ביום שישי האחרון את דירוג האשראי של ישראל מ־A1 המעולה ל־A2 ואף הוסיפה אופק שלילי לתחזיתה על כלכלת ישראל. הורדת הדירוג תשפיע על יכולת גיוס החוב של ישראל, על הריבית שהיא תשלם עבור הלוואות בעתיד והיא הפעם הראשונה אי־פעם בה מורידה חברת הדירוג את הדירוג של הכלכלה הישראלית. זאת, לדברי מודי'ס, בעקבות המלחמה והשלכותיה על המשק הישראלי.

אלא שהדו"ח שפרסמה החברה נשען פחות על נתונים כלכליים ויותר על דעות פוליטיות ומכאן ההפתעה הגדולה לכלכלנים בישראל שלא העלו בדעתם הורדת דירוג כה דרמטית. הנתונים הכלכליים של ישראל מצוינים על־אף ארבעת חודשי המלחמה, ואת זה מספקים האינדיקטורים הכלכליים במיוחד בהשוואה למדינות אחרות, עשירות וגדולות בהרבה שאינן במצב מלחמה.

העובדה שהדוח של מודיס מתייחס גם להפרות הסדר בעקבות הרפורמה המשפטית שלא יצאה אל הפועל, מדברת בעד עצמה וצובעת את הדו"ח כולו בצבע פוליטי מוטה ומאכזב. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס לדו"ח ואמר: "הכלכלה הישראלית חזקה בכל המדדים. ביכולתה לתמוך את כלל מאמצי המלחמה, בחזית ובעורף, עד הניצחון שיושג בעזרת השם ובגבורת הלוחמים ולחזור למסלול צמיחה מואץ. הודעת מודי'ס על הורדת הדירוג אינה כוללת טיעונים כלכליים רציניים והיא מהווה כל כולה מניפסט פוליטי מבוסס תפיסת עולם גיאופוליטית פסימית ומופרכת, שמשקפת חוסר אמון בחוסנה הביטחוני והלאומי של ישראל, וככל הנראה גם חוסר אמון בצדקת דרכה מול אויביה. מודי'ס לא מסוגלת אפילו להגדיר בהודעתה את חמאס וחיזבאלל-ה כארגוני טרור, ורומזת כי היתה נמנעת מהורדת הדירוג לו רק ישראל היתה מקבלת את מתווה ההתאבדות שמוצע לה על ידי גורמים בקהילה הבינלאומית לעצור את המלחמה ולהקים מדינת טרור ערבית בעזה וביהודה ושומרון".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *