אלו המקצועות בהם הכי הרבה חולים בסוכרת

חשיפה לכימיקלים, חשיפה לרעש, לחץ עבודה במשמרות ויושבנות, אלו הם הגורמים המרכזיים המגדילים את הסיכון לחלות בסוכרת במקום העבודה • מדד המוס"ל מציג את המקצועות עם שיעור העובדים הגדול ביותר עם סוכרת בישראל: עובדי חילוץ, נהגים, טכנאים שטח ועיתונאים ויועצי תקשורת

סוכרת היא מחלה כרונית וחסרת מרפא. אדם הלוקה בסוכרת לעולם לא יבריא ממנה. הנזק העיקרי הנגרם לסוכרתי יתפתח במשך השנים ויתבטא בעיקר בפגיעה בכלי הדם הגדולים (בלב, במוח, ברגליים) ובכלי הדם הקטנים (בעיניים, בכליות ובעצבים). המחלה מופיעה כתוצאה ממחסור בכמות האינסולין ותנגודת לאינסולין. הסוכרת אמנם אינה מוגדרת כמחלת מקצוע, אולם מצטברים מחקרים המקשרים תנאי עבודה שונים ותפקידים שונים עם סיכונים מוגברים לפתח סוכרת.

מחלת הסוכרת מגדילה את הסיכון לאובדן כושר עבודה וימי עבודה, לתחלופה גבוהה של עובדים ולפרישה מוקדמת של עובדים חולים, וכפועל יוצא של אלו – לירידת תפוקה בארגוני עבודה. נוסף על כך, שיעור גבוה של תחלואת סוכרת במדינה קשור לנטל גדול על מערכות הבריאות, הרווחה והסעד אשר להן נזקקים החולים במדינה, לירידה בתוצר המקומי הגולמי של המדינה ולאובדן הכנסות ממסים.

המוס"ל מפרסם מדד חדש המציג את המקצועות עם שיעור העובדים הגבוה ביותר הלוקים בסוכרת. בחלוקה ע"פ מגדר, גברים בשוק התעסוקה חולים יותר בסוכרת (6.2%) מאשר נשים (4.1%). בחלוקה לפי מקצועות נמצא שבפסגה נמצאים עובדי חילוץ עם 11.1%, נהגים עם 10%, טכנאים עם 9.7% עובדי שטח עם 7.1%, עיתונאים ויועצי תקשורת עם 6.7%, עובדי אדמיניסטרציה עם 5.7%, עובדי חינוך עם 5.1%, עובדי שירות לקוחות עם 4.8% ועובדי רפואה עם 4.7%. נתונים אלו הגיעו מדו"ח המוס"ל מיולי 2022 שנערך בקרב 2886 עובדים מכלל הסקטורים בישראל את סוגי תחלואה עיקריים במקום העבודה.

מדרון חלקלק: הגורמים לעלייה בסיכון לחלות בסוכרת בעבודה

המוס"ל בחן מהם הגורמים המרכזיים העלולים להוביל להגדלת הסיכויים של העובד לחלות בסוכרת. חשיפה תעסוקתית לכימיקלים, למשל, חשיפה של חקלאים לחומרי הדברה או חשיפה של עובדי קווי ייצור במפעלי פלדה וברזל לאבק תעשייתי (חלקיקים או אבק מתכות) מעלה את הסיכון של העובדים לפתח סוכרת סוג 2 או סוכרת היריון, ורמת הסיכון עולה עם העלייה במשך החשיפה וברמתה.

גם חשיפה לרעש במקום העבודה מעלה את הסיכון לפתח סוכרת (טרום סוכרת, סוכרת סוג 2 וסוכרת היריון). מתברר כי כל עלייה ב-5 דציבלים ברמת החשיפה לרעש תורמת לעלייה של 6% ברמת הסיכון לחלות בסוכרת. נשים בהיריון ראשון מצויות בסיכון מוגבר לפתח סוכרת היריון, ככל שהן נחשפות לרמות רעש הגבוהות מ-80 דציבל, האופייניות, למשל, לסביבת עבודה של מורות וגננות, זמרות ומוזיקאיות, ועובדות במטבחים תעשייתיים.

עובדי משמרות מצויים גם כן בסיכון מוגבר לפתח סוכרת. ככל שמספר שעות העבודה במשמרות גדול יותר ותקופת העבודה במשמרות ממושכת יותר, הסיכון לפתח סוכרת עולה.

רכיבים נוספים שנמצאו ככאלו המגדילים את הסיכון לחלות בסוכרת הם תזונה דלה בירקות ופירות, עישון וצריכת אלכוהול ברמה גבוה, לחץ מתמשך במקום העבודה, השמנה וגיל.

בכדי לטפל בבעיה, המוס"ל ממליץ למעסיקים לקדם תוכניות התערבות במקומות העבודה צריכות להתאים לעובד ככל האפשר ולהתחשב במגבלותיו ובנטיותיו הקשורות למגדר, לאורח החיים, למצב הכלכלי, להשתייכות לקבוצה אתנית או דתית וכד'. למשל, יש להביא בחשבון הרגלי תזונה, שינה ופעילות גופנית של נשים הרות או מיניקות, וכן, מנהגי ארוחות משותפות, ארוחות משפחתיות וארוחות חגים של המשתייכים לקבוצות אתניות או דתיות שונות. גם תוכניות התערבות להפחתת לחץ בעבודה מועילות להפחתת הסיכון לחלות בסוכרת, וכן, משפרות את איכות החיים של העובדים.

מנכ"ל המוס"ל, ד"ר מיקי וינקלר סיכם: "מחלת הסוכרת מגדילה את הסיכון לאובדן כושר עבודה וימי עבודה, לתחלופה גבוהה של עובדים ולפרישה מוקדמת של עובדים חולים, וכפועל יוצא של אלו – לירידת תפוקה בארגוני עבודה. בכדי לשמור על בריאות העובדים ולשמור על הפיריון במקום העבודה, המעסיקים והעובדים חייבים להקפיד על הנחיות הבטיחות הנוגעות לחשיפה לכימיקלים מסוכנים, עמידה במדדי רעש במקום העבודה והפסקות יזומות מחוץ לחלל העבודה. אני מזמין את המעסיקים להיעזר במדריכי המוס"ל בכדי להקטין את סיכון העובדים לחלות בסוכרת במקום העבודה".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *