בשורה לחולי סוכרת סוג 1: הלבלב המלאכותי כאן והוא ישנה את חייכם

החלום שהסעיר את דמיונם של רופאים רבים קרם שבב ואלגוריתם ומעתה הוא יכול לשפר דרמטית את איכות החיים של חולי הסוכרת

הדור הבא של הטיפול בסוכרת סוג 1 כבר כאן. ארגון הבריאות הבריטי 'NICE' פרסם לאחרונה הנחיות חדשות שמגדירות מערכות הכוללות משאבת אינסולין היברידית בלולאה סגורה, בתור קו ראשון בטיפול לחולים שסובלים מאיזון לא מיטבי של ערכי הסוכר, כך פורסם ב־ynet.

טוב, בואו נקצר את השם הארוך ונקרא לילד בשמו. המערכות הללו נקראות בפי ההמון "לבלב מלאכותי". והן העתיד והתקווה של חולי סוכרת רבים, בעיקר כאלה שחולים בסוג 1.

איך עובד הלבלב המלאכותי ולמה מדובר בבשורה נפלאה עבור מיליוני אנשים בעולם?

ד"ר רועי שליט, מומחה לאנדוקרינולוגיה וסוכרת, מסביר: "כשחולים נמצאים במצב כרוני ומתמשך של ערכי סוכר גבוהים, מתחילה פגיעה בכלי הדם, מהקטנים ביותר ועד לגדולים ביותר. בשלב הראשון זה קורה בעיניים, בכליות, בקצות העצבים שברגליים. בהמשך נפגעים כלי הדם היותר גדולים שגורמים לאוטם לבבי, שבץ מוחי ופגיעה רב־מערכתית כוללת בכלי הדם".

ישנם דרכים לאזן את הסוכר באמצעות תרופות, הזרקת אינסולין, תזונה נכונה ופעילות גופנית. כל זה כמובן תוך כדי ניטור מתמיד של רמת הסוכר בדם. "מי שיאזן את הסוכר יכול להיות רגוע משום שלא צפויות לו בעיות באיברי מטרה כמו בכליות והעיניים. סל הבריאות וקופות החולים מספקים לכלל המטופלים את היכולת לקבל ניטור סוכר רציף ואת האינסולין המודרני ביותר. לשם השוואה, בארצות הברית חולים לא יכולים להרשות לעצמם אינסולין אם אין להם את הביטוח המתאים".

לבלב כמעט מלאכותי

אכן. אפשר להאריך ימים על־אף הסוכרת. ובכל זאת רבים הם הסוכרתיים שאינם מאוזנים. למה זה קורה?

"איזון סוכרת זו מטלה מורכבת שמצריכה התמדה, משמעת וניהול אורח חיים קפדני, ידע ופעולות רבות שקשורות כמעט לכל פעולה יומית שלאדם ללא סוכרת נראית מובנת מאליה. לפעמים, חוסר האיזון נובע מהקושי להכיר בכך שסוכרת סוג 1 היא מחלה כרונית שלא תעלם ועשויה להיות עם השלכות עתידיות. אנשים רבים שחיים עם סוכרת סוג 1 הם צעירים. חלקם מדחיקים את הצורך בטיפול וניטור רציף. גם מפני שאינם רוצים לקבל תווית של 'חולים' וגם משום שהשלכות הסוכרת אינן מיידיות, קצת כמו במקרים של לחץ דם גבוה", מסביר ד"ר שליט.

הלבלב המלאכותי הוא למעשה משאבת אינסולין היברידית בלולאה סגורה שכוללת חיישן ניטור סוכר רציף שמחובר לגוף ועוקב באופן רציף אחרי ערכי הסוכר. את הנתונים הוא מעביר אלחוטית למשאבת אינסולין בה הותקן שבב עם אלגוריתם שמחשב את הנתונים ויודע להגביר או לעצור את הזלפת האינסולין. אם לדבר במילים פשוטות, זו מערכת שמחקה את פעילות הלבלב האנושי.

טוב. לא לגמרי כפי שממהר להסביר ד"ר שליט: "עדיין מדובר בלבלב 'חצי-מלאכותי' משום שהוא לא יודע מתי המטופל אוכל ואיך לאזן את העלייה החדה בסוכר שעומדת לקרות בשל כך. לכן, המטופל צריך "להודיע" למשאבה על כוונתו לצרוך פחמימות כדי שהיא תזריק לו אינסולין בהתאם עוד לפני הארוחה. היתרון המשמעותי של המערכות שמשלבות חיישן ומשאבה עם אלגוריתם חכם, הוא, שהכל נעשה בלחיצת כפתור. המשאבה מתחברת לגוף דרך התקן אותו מחליפים פעם בשלושה ימים ומד סוכר שיש להחליף כל 7-10 ימים". וכך, במקום ארבע זריקות ביום, לא מזריקים בכלל. המערכת עושה זאת בחכמה.

אפשר להתחיל לחיות

כאמור, בארגון הבריאות הבריטי מגדירים את המערכת הזאת כ"קו ראשון" בטיפול בסוכרתיים סוג 1. רופאים רבים מעריכים שלא ירחק היום והלבלב המלאכותי יאפשר גם לסוכרתיים סוג 2 להתמודד עם המחלה ולחסוך להם את סיבוכיה הקשים. נכון להיום, חולים בסוכרת סוג 1 מתחת לגיל 18 יקבלו את המכשיר חינם מקופת החולים שלהם משום שהוא נמצא בסל התרופות. חלק מקופות החולים אף מממנות אותו למי שיש לו אישור למד סוכר רציף. ד"ר שליט: "אין ספק כי זה השלב הבא של הטיפול עבור כלל החולים. המכשיר הזה מעביר את רוב העיסוק הקשה סביב ניהול המחלה – מהמטופל לאלגוריתם. עד עכשיו, אנשים עם סוכרת שרוצים להיות מאוזנים, נדרשו לתהליך מייגע של מדידת סוכר, תיקון היפוגליקמיות, תיקון ערכי סוכר גבוהים, התייחסות לפעילות הגופנית – וחוזר חלילה – יום יום ושעה שעה. איכות החיים שלהם נפגעה משמעותית. עם המכשיר החדש הם משתחררים מהשעבוד ויכולים 'לחיות את החיים' הרבה יותר בחופשיות".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *