מומלץ לבעלי עסקים קטנים ששירתו במילואים

כיצד אמורים בעלי עסקים קטנים ששירתו במילואים להתנהל מול הבנקים. ארבעה כללים ששווים זהב ויכולים לסייע למילואימניקים לצלוח את התקופה המורכבת

המצב הגיאופוליטי כלכלי במדינת ישראל הוא מהמורכבים שידענו. מצד אחד, מצב מלחמה מתמשך שטומן בחובו אי וודאות כלכלית ומציאות גיאופוליטית מורכבת עד מאוד, סיום המלחמה אינו נראה באופק מאחר וקיימים אתגרים גם מצפון וממזרח. מצד שני, חלק מהחוסן הלאומי נעוץ בשמירה על שגרת חיים עד כמה שניתן מבלי לעצור את גלגלי הכלכלה.

מילואימניקים רבים נקראו לדגל בחצי השנה האחרונה, ורבים מהם התייצבו מיוזמתם עם פרוץ הקרבות, מתוך תחושת שליחות והגנה על הבית. לא מעט מאותם מאות אלפי מילואימניקים הם בעלי עסקים קטנים ובינוניים ששירתו במילואים זמן ארוך וחזרתם לאזרחות מזכירה את תחושת השחרור משירות סדיר, ומחייבת היערכות לחיים 'רגילים' גם בפן הכלכלי.

בעלי העסקים הקטנים שמשתחררים ממילואים, נדרשים להתמודד גם עם החזרה לשגרה בפן האישי והמשפחתי וגם בהיערכות עסקית מחודשת. עבור חלקם – אין טעם בכלל להקים את העסק מחדש והם נאלצים למצוא כיוון חדש ושונה לקריירה שלהם. חלקם יבקשו להיעזר בבנקים ובכל גורם אחר, כדי להחזיר את העסק לפעילות מלאה.

עסקים קטנים הם הרגישים ביותר והפגיעים ביותר לשינויים כלכליים וגיאופוליטיים. בשונה מחברות גדולות שיש להן לובי, קשרים וגם אשראי גדול בבנקים, לעסקים קטנים אין את הכוח לעמוד מול המערכות הגדולות והמשומנות היטב. מכאן נובע השוני בהתנהלות מולם.

מילואימניק שהוא בעלים של עסק קטן נדרש להתמודד במציאות מורכבת ומאתגרת וזאת לאחר שחזר מחודשי שירות רבים בהם העסק היה סגור אך ההוצאות השוטפות לא נעצרו.

חשוב לזכור גם כי בימיה הראשונים של המלחמה נהנו המילואימניקים מאמפטיה רבה בחסות ההלם ששלט בישראל, אולם המצב של מלחמה מתמשכת שוחק את האמפטיה המדוברת והפך את המצב להרגל. לכן, וודאו שהבנקאי מבין את האתגרים והקשיים שלכם, וכי הבנק מודע למצב החדש שנוצר. כך, תשמרו על שקיפות מול הבנק.

נוסיף לזה את הריבית הגבוהה ששוררת במשק ומכבידה על ציבור צרכני האשראי מהבנקים והגופים הפיננסים. לא בטוח (בלשון המעטה) שהתגמול על ימי המילואים ותוכניות הסיוע השונות יכסו את ההפסדים וההוצאות הקיימות. זאת עוד לפני כיסוי נזקים והשלכות עתידיות על העסקים. ולכן, התנהלות פיננסית נכונה של מילואימניק בעל עסק קטן קריטית בתקופה זו.

לכן, על המילואימניק ה'עסקי' המשתחרר להקפיד על ביצוע הצעדים הבאים:

  1. ראשית, עם השחרור ממילואים, תאמו פגישה פרונטלית בבנק. הקפידו לשתף את הבנקאי בשינויים ובאתגרים הפיננסים שחלו בחודשים האחרונים, דברו על המשכורת אם הצטמצמה, על החובות הקיימים, על פריסת האשראי ועל ההיערכות שלכם לעתיד העסקי והכלכלי שלכם.
  2. בנוסף, הקפידו להיות זמינים עבור הבנק. פניות חוזרות ונשנות אליכם מהבנק, שיוותרו ללא מענה – עלולות להשפיע על מצבכם הכלכלי ועל מעמדכם מול המערכת הבנקאית. זכרו כי להתחמק ולהתעלם לא יעלים את הבעיות הכלכליות, אלא להיפך – רק יחמיר אותן.
  3. בהמשך לסעיף הקודם, הקפידו לעמוד במילתכם. אם הבטחתם לבנק תזרים הכנסות מסוים שיקל על החבות בחשבון, או אם נתתם את מילתכם לפתרון של בעיה כלשהי – עמדו בה. אם אתם לא מצליחים לעמוד בפתרון לו התחייבתם, עדכנו את הבנקאי מבעוד מועד ונסו למצוא – יחד איתו – פתרון לבעיה.
  4. זכרו לכבד את הבנקאי ולתת לו תחושה שאתם מודעים למצב בחשבון, ושאתם פעילים כל העת כדי לפתור את המצב. הסבירו כי שירתתם במילואים, בקשו לברר אם יש הקלות כלשהן שתוכלו לקבל ואם יש סיוע כלשהו שמגיע לכם.

אני סבור שחלק מהחוסן שלנו כחברה הן בהיבט הכלכלי והן בהיבט הביטחוני, עובר גם דרך תמיכה בחיילי המילואים שעזבו הכול ויצאו להגן על הבית, פשוטו כמשמעו.

ובנימה אופטימית, הכלכלה הישראלית ידעה תקופות קשות, נקודת הכניסה הכלכלית למלחמה הייתה טובה מאוד ולכן בהיכרותי את החוסן הכלכלי של החברה הישראלית, אני סבור שהכלכלה תצלח את האתגרים הרבים שעומדים בפניה בזמן הנוכחי ובעתיד.


הכותב הוא בעלים של 'אביצור עורכי דין', יו"ר ועדת בנקאות בלשכת עורכי הדין במחוז ירושלים, וראש פורום תביעות שוק ההון באתר זאפ משפטי. לשעבר שימש כקצין ציות וממונה אכיפה מנהלית בבנק דיסקונט.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *