לא רק למנהלים: מה שלא ידעתם על ביטוח מנהלים

זה התחיל אי-שם בשנות ה-60 וה-70 והיה חלומו של כל שכיר. היום יכול כל שכיר ועצמאי להגשים את החלום הזה. אבל האם הוא אכן נוצץ כמו שהוא נראה? כל מה שלא ידעתם על ביטוח מנהלים

ביטוח מנהלים מהווה אחד מאפיקי החיסכון הפנסיוני (לצד קרן פנסיה וקופת גמל) ששכירים ועצמאים יכולים לבחור ביניהם על מנת להפקיד דרכם את ההפרשות לביטוח פנסיוני.

למרות ששם המוצר משדר כי הוא מיועד למנהלים בלבד, בפועל הוא מתאים לכל אחד ואחת, הן לשכירים והן לעצמאים.

מקור השם "ביטוח מנהלים" נמצא אי-שם בשנות ה-60 וה-70 כאשר הפקדות לפנסיה עדיין לא היו חובה ומי שהמעסיק הפריש עבורו לביטוח הפנסיוני היה לרוב מאוגד בהסכם קיבוצי מטעם ההסתדרות, ולכן הצטרף אוטומטית לקרנות הפנסיה שנוהלו על ידה. המנהלים לעומת זאת, עבדו תחת חוזים אישיים ולכן יצרו עבורם חברות הביטוח את ביטוח המנהלים.

מאז זרמו מים רבים בירדן, ההפקדות לפנסיה הפכו לחובה ומוצרי הביטוח והחיסכון הפנסיוני עברו כמה וכמה מהפכות רגולטוריות. ביטוח המנהלים נשאר איתנו, אבל שמו נועד לצרכי מיתוג בלבד. בפועל הוא מתאים לשכיר או עצמאי בישראל.

מה מייחד את ביטוח המנהלים?

מי שמפקיד לביטוח מנהלים נהנה מפוליסה חוזית שתנאיה לא משתנים, וזאת בשונה מקרנות הפנסיה אשר כפופות לתקנון אשר משתנה מעת לעת בשל הוראות הרגולטור או החלטות הקרן.

הדבר בא לידי ביטוי בהיקף וסוג הכיסויים הכלולים בביטוח הפנסיוני של החוסך. בעוד קרן הפנסיה יכולה לעדכן את גובה והגדרות הכיסוי בכל עת, ברכישת ביטוח מנהלים מתחייבת חברת הביטוח חוזית לספק עבור החוסך את כל הכיסויים שצויינו בעת רכישת הפוליסה.

פרט משמעותי נוסף אשר ייחודי לביטוח המנהלים, היא הגמישות הרבה של המבוטח ברכישת ביטוח מותאם אישית. בביטוח מנהלים אפשר לבחור האם להשתמש בו כאפיק חיסכון ארוך טווח בלבד (ללא ביטוח) או בשילוב של ביטוח בשיעורים מותאמים לצרכי המבוטח.

לרוב, הבחירה לחסוך לגיל פרישה באמצעות ביטוח מנהלים חוסכת בדמי הניהול הנגבים מהחוסך, בהשוואה לדמי הניהול בקופת גמל. בנוסף, חוסך הדבר פרוצדורה בירוקרטית בגיל הפרישה, מאחר ובעוד קופת הגמל לא יודעת לשלם קצבה ביטוח המנהלים כן עושה זאת.

שירה שבקס
שירה שבקס (צילום: באדיבות הירשוביץ פתרונות)

איך נקבע גובה הקצבה בגיל פרישה?

גובה הקצבה שנקבל מהפקדה לביטוח מנהלים, בדומה לקרן פנסיה, נקבע בהתאם לסכום הכסף שנצבר בחיסכון לאורך כל השנים עד גיל הפרישה וחלוקתו במקדם ההמרה הקיים בפוליסה. מקדם המרה לקצבה הוא מספר שבעזרתו "מתרגמים" סכומים שנצברו בחיסכון פנסיוני לקצבה חודשית לשארית החיים. ככל שמקדם ההמרה נמוך יותר, גובה קצבת הפנסיה החודשית שצפויה למבוטח תהיה גדולה יותר.

מקדם ההמרה מתעדכן מעת לעת בהתאם לטבלאות תוחלת החיים המתפרסמות על ידי רשות שוק ההון, וזאת בהתאם לעלייה בתוחלת החיים.

בהקשר זה חשוב לציין כי פוליסות ביטוח מנהלים שנרכשו עד לשנת 2013 הינן הפוליסות היחידות עם "מקדם המרה מובטח". מקדם מובטח (הנקרא גם "מקדם קצבה מגלם הבטחת תוחלת חיים") הוא מקדם המרה שנקבע כבר ביום ההצטרפות לפוליסה ומבוסס על לוחות תמותה הנכונים במועד זה. מקדם מובטח אינו ניתן לשינוי, גם כאשר משתנים לוחות תמותה ותוחלת חיים.

לכן, ככל ורכשתם ביטוח מנהלים לפני 2013, חשוב מאוד שלא לבצע שינויים בחיסכון הפנסיוני ללא התייעצות עם מומחה לביטוח פנסיוני.

הטבות מס למפקידים לביטוח מנהלים

שכירים ועצמאים המפקידים לביטוח מנהלים זכאים למספר הטבות מס הניתנות למפקידים לביטוח פנסיוני. מדובר בהטבות זהות להטבות הניתנות למפקידים לקרן פנסיה (בקופת גמל ישנן פחות הטבות מס, מאחר והיא לא כוללת מרכיב ביטוחי).

מי שבוחר להפקיד לביטוח מנהלים עשוי להיות זכאי להטבות מס בגין תשלום עבור ביטוח חיים ו/או בגין תשלום עבור ביטוח אובדן כושר עבודה.

בנוסף, עשוי החוסך להיות זכאי להטבות מס בגין הפקדות לחיסכון פנסיוני, בהתאם לשיעורים ולתקרות הקבועות בפקודת מס הכנסה.

מי שלא מימש את הטבות המס בשנים קודמות יכול להגיש בקשה להחזר מס ולקבל בחזרה את המס שנגבה ממנו ביתר, בתוספת ריבית שנתית של 4% והצמדה למדד, עד 6 שנים רטרואקטיבית. את הבקשה להחזר מס ניתן להגיש באמצעות מומחי המיסוי של 'הירשוביץ פתרונות'.

מה אפיק החיסכון הפנסיוני המשתלם ביותר עבורי?

שכירים ועצמאים יכולים לבחור בין מגוון אפיק חיסכון ארוכי טווח לגיל פרישה – קרן פנסיה, ביטוח מנהלים וקופת גמל – כאשר לכל אחד מהם יתרונות ומאפיינים ייחודיים.

אין כלל ברזל שלפיו ניתן לקבוע האם קרן הפנסיה עדיפה יותר או דווקא ביטוח מנהלים, מאחר והתוצאה משתנה בהתאם למאפיינים אישיים רבים של החוסך. גילו, הונו, גובה שכרו, מצבו הבריאותי ועוד.

בקרב המשתכרים יותר מ-23,740 ש"ח בחודש (פעמיים השכר הממוצע במשק, נכון לשנת 2023), נפוץ השילוב של חיסכון משולב גם לקרן פנסיה וגם לביטוח מנהלים. וזאת מאחר ובעלי שכר גבוה מוגבלים ביכולת להפריש לקרן פנסיה עד 4,866.7 ש"ח בחודש (נכון לשנת 2023), בעוד לביטוח מנהלים ניתן להפקיד ללא הגבלה. השילוב הזה מאפשר לחוסכים הללו לחסוך בעלויות הביטוח ולמקסם את החיסכון המצטבר לגיל פרישה.

מהסיבה הזו אנו ממליצים שלא לבחור את אפיק החיסכון הפנסיוני ללא תהליך ליווי מקצועי על ידי מומחה פנסיוני של 'הירשוביץ פתרונות', שיתאים עבורכם את הכיסוי הטוב והמשתלם ביותר.

הכותבת היא מנהלת מחלקת ביטוח חיים, פנסיה ובריאות ב'הירשוביץ פתרונות'. המאמר לא מפרט את כל התנאים, הסייגים וההוראות החלים על המוצרים והשירותים נשואי המאמר והוא מוצג באופן כללי בלבד, ובהתאם למידע שהתקבל מהגופים המוסדיים נכון למועד פרסום המאמר. אין להסתמך על המידע בעת קבלת החלטה או ביצוע פעולה, מבלי לאמת את נכונות המידע מול נציג מורשה מטעם 'הירשוביץ פתרונות'.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *