מחסור בביצים בפסח? במקום לטפל במונופולים – מתעסקים במחדלי משרד החקלאות

ביקורת קשה של יו"ר ועדת הכלכלה ביטון על בקשת משרד החקלאות לתקן את תקנות הביצים: לפני חודשיים קיבלתם את כל מה שביקשתם – אז אתם תישאו באחריות לכל משבר שלא יהיה פה

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, התכנסה לדיון בבקשת משרד החקלאות לתקן את תקנות מכסות הביצים לשנת 2022, אותן אישרה בסוף 2021. כבר בפתח הדיון אמר היו"ר ביטון כי הוא חשב שיפגוש את הנושא שוב רק באוקטובר השנה, לאחר שבפעם הקודמת ההתנהלות לא הייתה ראויה. הוא מתח ביקורת על התנהלות משרד החקלאות, ואמר כי הדבר מוביל לבזבוז של זמן הוועדה שאפשר היה לנצל לטיפול במונופולים. היו"ר ביטון הבהיר: "בסיבוב הזה לא יהיו שינויים שלא בהסכמה מלאה עם כל הגופים. מה שהיה פעם הקודמת לא יהיה הפעם. אומרים לנו שהולכים לייבא מיליארד ביצים, כשהנוהג הוא לייבא 200 מיליון, אז למה יש בעיה?".

מנכ"לית משרד החקלאות, נעמה קאופמן פס, ביקשה להשיב לטענות ואמרה כי יש מספר חסמים שמונעים מימוש מלא של התקנות. לדוגמה, ציינה קאופמן פס, כי הפרשנות של המושג לול חדש לא מאפשרת להשתמש בלולים קיימים, ולכן צריך תיקונים. היא הוסיפה כי "בשבועות אחרונים ייבאו עשרות מיליוני ביצים לישראל מספרד וממדינות נוספות ואני מנסה לייצר ביצים פה ויש מספר חסמים לכן צריך את התיקונים. התקנות פורסמו ברגע שהבנו את התיקונים המינימליים שאנחנו רוצים להביא. לא הגענו להסכמות עם הענף. מחובתי להגיד שיהיה מחסור ביצים אם נמשיך בהתנהלות שלנו ללא תיקונים. אני רוצה חקלאות מקומית ולא יבוא, ואם לא נתקן אני תלויה בייבוא".

בתגובה לכך זעם היו"ר ביטון ואמר: "להביא לאישור הוועדה תקנות 3 ימים לפני סוף השנה שעברה זה לא לפעול ביושר. מי שמביא תקנה בסוף השנה ברגע האחרון ואחרי חודשיים מבקש לתקן אותה מתרשל בתפקידו. אתם תישאו באחריות לכל משבר שיהיה פה. קודם כל תתפקדו ואחרי זה תתנו ציונים למישהו אחר. אמרתם לנו 'הכל או כלום' וקיבלתם הכל כשאנשים הלכו הביתה בוכים. עשינו הכל לפי רצונכם, הוועדה משנה תקנות לכולם ולכם לא נגענו ואחרי חודשיים כשלתם ואת מטיחה את זה בחברי כנסת שהם יהיו אחראים למחסור? איפה הייתם שנה שלמה? לא הייתם מוכנים לשמוע כלום. עכשיו אתם מאשימים אותנו? אל תטיחי האשמות. קחי אחריות. קיבלת את התקנה שלך כמו שביקשת אותה. תפעלי פי מה שביקשת".

לאחר הדברים הכריז היו"ר ביטון על הפסקה כדי לנסות להגיע להסכמות, אולם כעבור כחצי שעה התחדשה הישיבה ללא הסכמה. היו"ר ביטון נעל את הדיון לאחר ששלח את הצדדים לדון על הסכמות, ואמר כי אם ההסכמות יושגו בקרוב הוא ינסה להביא את הנושא לדיון בשבוע הבא.

מאוחר יותר דיווחה עינב קרנר כתבת הצרכנות של חדשות 12 כי יש ‏צפי למחסור גדול בביצים לקראת פסח: אם משרד החקלאות ‎וארגוני מגדלי הביצים לא יגיעו להבנות יהיה קשה מאד להשיג ביצים בפסח, נוכח המלחמה באוקראינה והיותה ספקית ביצים גדולה. כעת, כולם מבינים שהבטחון התזונתי תלוי בעיקר בתוצרת המקומית.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *