מיליון המנות הראשונות של החיסון עשויות להיות זמינות עד ספטמבר

"כשזה יקרה נעשה מסיבה ונבשר לעולם"

מרבית הצוותים העובדים על חיסונים בעולם, נאלצו להתחיל בניסויים קליניים קטנים של כמה מאות משתתפים מחמת כללי בטיחות. אולם מדענים במכון ג'נר של האוניברסיטה בבריטניה החלו מלכתחילה עם חיסון, לאחר שהוכיחו במחקרים קודמים כי חיסונים דומים – כולל אחד מאשתקד נגד נגיף מוקדם יותר ממשפחת הקורונה – אינם מזיקים לבני אדם.

זה איפשר להם לזנק קדימה ולתזמן בדיקות לחיסון הנגיף החדש שלהם הכוללות יותר מ-6,000 איש בסוף החודש הבא, בתקווה להראות לא רק שזה בטוח, אלא גם שהוא עובד.

מדעני אוקספורד אומרים כעת כי באישור חירום של הרגולטורים בממלכה, ובכפוף לכך שהחיסון יתגלה כיעיל, מיליון המנות הראשונות של החיסון שלהם עשויות להיות זמינות עד ספטמבר – לפחות כמה חודשים לפני כל החיסונים הניסיוניים האחרים שהוכרזו.

דרוש יותר מחיסון אחד בכל מקרה, טען ד"ר אמייני. חלקם עשויים לעבוד בצורה יעילה יותר מאחרים בקבוצות כמו ילדים או אנשים מבוגרים, או בעלויות ומינונים שונים. מגוון גדול יותר של חיסונים יעילים, יסייע גם להימנע מצוואר בקבוק בשלבי הייצור.

החוקרים העובדים על החיסון מספרים על המוטיבציה האדירה להציע עזרה מידי כל מי שרק יכול ברחבי הגלובוס. הם מתארים כיצד בחיסונים אחרים דברים שלוקחים שנים, פתאום לוקחים ימים ואף פחות מכך. ניסויים בחיסונים אחרים המתנהלים בימי שגרה במעבדות אוקספורד – הוקפאו. הכל מתמקד רק בחיסון לקורונה. תקציבים נשפכים ללא סוף. 'בדרך כלל זה לא כך שכל העולם עומד ושואל אותך "איך אנחנו יכולים לסייע? אתם רוצים יותר כסף?"' – מתאר פרופסור העובד על הפרויקט.

מלבד החיסון של אוקספורד, ישנם כאמור חיסונים ניסיוניים נוספים ברחבי העולם המתקדמים אף הם. שניים מהם באמריקה, אחד בסין ואחד בגרמניה. אך החיסון הבריטי כאמור נמצא בחזית.

המכון של אוקספורד החל בשבוע שעבר בניסוי קליני בשלב א' שכולל 1,100 איש. באופן חיוני, בחודש הבא יחל ניסוי משולב – שלב ב' ושלב ג' – הכוללים כ-5,000 נסיינים נוספים. בניגוד לכל פרויקט חיסון אחר שמתקיים כעת, ניסוי זה נועד להוכיח גם יעילות וגם בטיחות.

בהתאם למקובל בניסויים מעין אלה עם קבוצת ביקורת וכדומה – המדענים יכריזו על ניצחון אם עד תריסר משתתפים שקיבלו חיסון דמה יידבקו ויחלו במחלת הקורונה קוביד19, כאשר מנגד יהיו רק חולה אחד או שניים מבין המקבלים את החיסון האמיתי. "כשזה יקרה נעשה מסיבה ונבשר לעולם," אומר פרופסור היל, העובד על הפרויקט.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *