מספר החולים במחלות מעי דלקתיות בישראל נמצא במגמת עלייה

מספר החולים במחלות כמו קרוהן וקוליטיס כיבית נמצא בעלייה. ובכלל, שכיחות מחלות מעיים דלקתיות בישראל גדלה משנה לשנה

דוח שבחן את שכיחותן של מחלות מעי דלקתיות בישראל, חושף נתונים מדאיגים. הדוח מציג תמונה בעייתית, לפיה על־אף שקיימת עלייה בשכיחותן של מחלות אלו בארץ ובעולם, האבחון ארוך ומתיש, וקיימת בעיה משמעותית בהתאמת הטיפול הנכון למטופל. יתרה מכך, למרות שהשימוש בטיפולים הביולוגיים מתרחב – הם לא תמיד זמינים למטופלים.

אלה עיקרי הדברים שהוצגו בדוח:

מחלות מעי דלקתיות הן מחלות כרוניות אוטו-אימוניות של דרכי העיכול, שמאופיינות בדלקת כרונית ממושכת, שכוללת תקופות של התלקחות ורגיעה לסירוגין, וגורמות להצטברות של נזקים כרוניים למערכת העיכול. שני הסוגים המרכזיים של מחלות אלה הן מחלת קרוהן שמחזיקה ב"נתח שוק" של כ־60% מהחולים. ומחלת הקוליטיס הכיבית שמהווה כ־40% מ"סל" מחלות המעיים.

הסימפטומים של מחלות אלו בעת התפרצותן עשויים לכלול כאבי בטן, דימום רקטלי, בחילות, איבוד משקל וחולשה. כמו כן עשויים להיות סימפטומים מחוץ למערכת העיכול, כגון: חולשה, אנמיה, כאבי מפרקים, תופעות עוריות, דלקות עיניים ואצל ילדים – גם הפרעה בגדילה. התסמינים משתנים בין השאר בהתאם לאזור במערכת העיכול שנפגע מהמחלה, ובחומרת המחלה. הגורם למחלות אלו אינו ברור מספיק, ההנחה המקובלת כיום היא שהמחלה נובעת משילוב של גורמים גנטיים  וסביבתיים.

נכון להיום סובלים כ־0.71% מהאוכלוסייה בישראל ממחלות המעי הדלקתיות. נתונים שאסף מרכז המחקר והמידע של הכנסת מארבע קופות החולים מעלים כי בשנת 2022 היו בישראל 68,299 מאובחנים עם קרוהן או קוליטיס. (חלק קטן מהמאובחנים עשויים להיות מאובחן הן בקרוהן והן בקוליטיס). על פי הערכות, היקף החולים בפועל גבוה יותר שכן ישנם חולים שאינם מאובחנים.

לדברי משרד הבריאות, שכיחות מחלות אלו נמצאת במגמת עלייה, ובדומה למדינות עם שיעור תחלואה דומה, לקראת שנת 2030 היא צפויה לעמוד על אחוז אחד מהאוכלוסייה. התרופות לא מרפאות את המחלה אלא מתמודדות עם התסמינים שלה. ישנם טיפולים תרופתיים וכירורגיים שמאפשרים להקל את התסמינים, להשרות הפוגה ולמנוע התלקחות לתקופות שונות, ובהן תרופות ביולוגיות הניתנות בעירוי תוך ורידי, זריקות תת-עוריות או כדורים.

במשרד הבריאות אומרים שאחד האתגרים במחלות הללו הוא התאמת הטיפול הייחודי לכל מטופל לאורך חייו. התרופות החדישות יותר שמוצעות היום לחולים הן תרופות ביולוגיות שפועלות נגד מנגנון ספציפי שמחולל או מעצים את הדלקתיות. מטרתן העיקרית לנטרל מראש מנגנונים ביולוגיים-מולקולריים שמזינים את הדלקת. העמותה לתמיכה בחולי קרוהן וקוליטיס מסרה שבחמש־עשרה השנים האחרונות ניכרת עלייה בשימוש בטיפול הביולוגי. מהאיגוד הישראלי לגסטרואנטרולוגיה נמסר שאפשרויות הטיפול בישראל הולמות את המצב בעולם, וכוללות את התכשירים הזמינים בעולם המערבי. עם זאת ישנם קשיים בהכללה של תרופות חדשות בסל שירותי הבריאות כך שהן תתאמנה למטופל.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *