להתחיל ברגל ימין: טיפים להקמת עסק חדש

איך נראים החודשים הראשונים של הקמת עסק, ולמה חשוב לשים לב? • מדריך מקוצר

תוכן ממומן ע"י אמריקן אקספרס (אקספרס פרימיום)

דניס לר

פתיחת עסק חדש יכולה להיות חוויה מרגשת ומתגמלת אך לא פעם, גם מאתגרת ומורכבת. משלב הרצון והחלום ועד לזה שבו העסק שלכם כבר עובד ומניב רווחים נאים, תידרשו לנקוט בלא מעט צעדים וביניהם פיתוח תוכנית עסקית, השגת מימון, קבלת הרישיונות וההיתרים הדרושים ועוד.

אז מאיפה מתחילים ומה חשוב לדעת? טיפ קטן: כצעד ראשון, מומלץ להצטייד בכרטיס אשראי עסקי * של אחת מחברות האשראי הנחשקות דוגמת אמריקן אקספרס. זה יאפשר לכם ליהנות ממגוון הטבות ייחודיות בארץ ומעבר לים.

בראש ובראשונה, לצבור נקודות על הוצאות העסק והמרתן להנחות לטיסות בכל חברות התעופה או לקניית ציוד ב-KSP, לקבל הנחות ברכישת ביטוח נסיעות לחו"ל ובחיוב מט"ח כמו גם פטור מדמי כרטיס, אפשרות לפצל את התשלומים למדינה ולמוסדות באופן שווה וללא ריבית וליהנות משירות מיוחד של ניהול, מעקב ובקרה אחר כלל הוצאות העסק – שיחסוך לכם לא מעט כסף, כבר מהרגע הראשון.

עכשיו, כשאתם מוכנים לצאת לדרך, הנה המדריך המלא להקמת עסק חדש בישראל:

היתכנות כלכלית: חקר שוק והערכת יכולת פיננסית

הצעד הראשון בפתיחת כל עסק הוא לבצע בדיקת כדאיות כלכלית יסודית עבורו. מהלך זה כולל שני מרכיבים עיקריים:

  • סקר שוק: עליכם להעריך את השוק עבור המוצר או השירות שאותו אתם עתידים להציע, כדי לקבוע אם קיים עבורו מספיק ביקוש והאם יש סיכוי לשולי רווח שיהפכו את הפעילות למשתלמת. ניתן לעשות זאת על-ידי ביצוע מחקרי שוק, סקר בקרב קהל לקוחות פוטנציאלי וניתוח מגמות בתעשייה שאליה נכנסים.
  • הערכת יכולת פיננסית: עליכם לוודא כי ברשותכם המשאבים הפיננסיים הדרושים כדי להתחיל ולהפעיל את העסק שלכם, או לחלופין את היכולת לגייסם מגורמים חיצוניים. בתהליך זה יש לקחת בחשבון עלויות הפעלת העסק, הוצאות תפעול והכנסות פוטנציאליות.

תוכנית עסקית

לאחר שקבעתם שהרעיון העסקי שלכם בר ביצוע, עליכם לפתח תוכנית עסקית – מסמך כתוב המתאר את היעדים העסקיים, האסטרטגיות והתחזיות הפיננסיות עבור העסק. לשם כך תוכלו להיעזר בלא מעט תבניות ומשאבים שונים הזמינים במרשתת וכן בגופים, חברות ויועצים שמתמחים בכתיבת תוכנית עסקית מקצועית.

התוכנית העסקית צריכה להיות ספציפית, ניתנת למדידה, בת השגה, רלוונטית ותחומה בזמן ולרוב כוללת את הסעיפים הבאים:

  • תקציר מנהלים: סקירה של עמוד אחד המדגישה את נקודות המפתח של התוכנית העסקית שלכם.
  • תיאור החברה: סקירה מפורטת של החברה, כולל המוצרים או השירותים המוצעים בה, שוק היעד והיתרון התחרותי.
  • תוכנית שיווקית: האסטרטגיה השיווקית שתסייע לכם להגיע לקהלי היעד שלכם ולייצר מכירות.
  • תוכנית תפעול: פירוט הדרכים לייצור ואספקת המוצרים או השירותים.
  • צוות ניהול: הצגת צוות הניהול, כישוריו והניסיון הרלוונטי שלו.
  • תחזיות פיננסיות: תחזיות כספיות ל-3-5 שנים קדימה כולל הכנסות, הוצאות ותזרים מזומנים.

 

פתיחת עוסק פטור, עוסק מורשה או חברה בע"מ

כל אדם שמתחיל לעסוק בעסק המניב הכנסות, חייב להירשם כעוסק במס הכנסה. בישראל קיימים שלושה סוגים עיקריים של מבנים עסקיים: עוסקים פטורים, עוסקים מורשים וחברות בע"מ. סוג המבנה העסקי הטוב ביותר עבור העסק שלכם יהיה תלוי במספר גורמים דוגמת גודל ואופי העסק, ציפיות ההכנסה שלכם ועוד. בכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם רואה חשבון בנושא.

  • עוסק פטור: עוסק פטור הוא מי שמחזור ההכנסות השנתי שלו מהעסק אינו עולה על 107,692 ₪ (נכון לשנת 2023) ועל כן אינו גובה מס ערך מוסף (מע"מ) מלקוחותיו ופטור מדיווחים למע"מ (בניגוד לעוסק מורשה או לחברה בע"מ).
  • עוסק מורשה: עוסק מורשה הוא מי שמחזור ההכנסות השנתי שלו מהעסק עולה על 107,692 ₪ (נכון לשנת 2023) ובשונה מעוסק פטור, חייב לגבות מלקוחותיו מס ערך מוסף (מע"מ) על כל עסקה ולהעביר את סכום הגבייה לרשות המיסים.
  • חברה בע"מ: חברה בע"מ היא ישות משפטית שנפרדת מבעליה ועל כן מציעה מספר יתרונות כמו אחריות מוגבלת והטבות מס. הקמתה של חברה מצריכה רישום אצל רשם החברות.

פתרונות פיננסיים ומקורות מימון

מדינת ישראל מציעה פתרונות פיננסיים ומקורות מימון רבים לעסקים הנמצאים בתחילת דרכם. הנה חלק מהאפשרויות הנפוצות יותר:

  • חיסכון אישי: עסקים חדשים רבים ממומנים מחסכונות אישיים של מייסדיהם.
  • משפחה וחברים: חלק מהעסקים מסוגלים לגייס מימון ממשפחה וחברים.
  • פיקדון צבאי: אחת המטרות שלשמן מותר למשוך את הפיקדון הצבאי בכל עת היא פתיחת עסק.
  • הלוואות: בבתי ההשקעות, בבנקים ובחברות הביטוח קיימות הלוואות ייעודיות עבור פתיחת עסק חדש.

בנוסף, מי שבוחר להנפיק כרטיס אשראי ייעודי כזה או אחר עבור ניהול הכספים בעסק, יקבל גישה לעוד מגוון הלוואות בתנאים נוחים למטרות עסקיות.

התקשרות עם אנשי מקצוע וספקים

כחלק מתהליך הבנייה של העסק שלכם וכדי להתחיל לתפעלו, תידרשו לבצע התקשרות ראשונית עם אנשי מקצוע וספקים שונים. כך למשל, כבר בשלבים הראשונים כדאי ליצור קשר ולשכור את שירותיהם של רואה חשבון, עורך דין, יועץ שיווקי ובונה אתרים במקרים של עסק אונליין.

זהו גם המקום ליצור קשר עם ספקים שאיתם תעבדו בהמשך הדרך, ביניהם: ספקי סחורה, חברות משלוחים, ספקי שירותים חיצוניים כמו פינוי אשפה או שירותי מזכירות ועוד.

התנהלות מול הבנק

במידה והעסק שלכם צומח במהירות, כדאי לשקול פתיחה של חשבון בנק עסקי. כדי לעשות זאת, תצטרכו לספק לבנק תיעוד מסוים כגון רישיון העסק שלכם, מספר התיק ברשות המיסים ותעודת זהות ולעיתים גם תוכנית עסקית ותחזיות פיננסיות.

לאחר שפתחתם חשבון בנק עסקי, תוכלו להתחיל לנהל את הכספים העסקיים שלכם. הקפידו לבצע רישום טוב של ההכנסות וההוצאות שכן זה יעזור לכם לעקוב אחר הביצועים הפיננסיים ולקבל החלטות עסקיות מושכלות.

זאת ועוד, תוכלו להצטייד בכרטיס אשראי ייעודי לעסקים קטנים או בינוניים המספק מגוון דרכים לקיצוץ בהוצאות העסק ולהקל על התזרים החודשי, כדוגמת כרטיס האשראי העסקי של אמריקן אקספרס, אשר מאפשר לפצל תשלומי חובה למדינה לכמה תשלומים וללא ריבית, מעניק הטבות והנחות ברשתות ציוד משרדי ואחרות ואף מאפשר להשתמש בהוצאות העסק השגרתיות בכדי לצבור נקודות ובעזרתן לקבל הנחות משמעותיות עבור טיסות, בתי מלון, מופעי תרבות ועוד.

לסיכום, תהליך של פתיחת עסק חדש יכול להיות מאתגר אך עם זאת, גם מתגמל. מי שרוצה שעסקו יצליח חייב להתמיד ולצד זאת להיות גמיש במחשבה, להתאים תוכניות לפי הצורך, לבצע הערכות מצב תקופתיות ולהיות מוכן לכל שינוי שלא יבוא. בהצלחה!


*בכפוף לתנאי החברה ולתנאים המפורטים באתר, ההטבות עשויות להשתנות מעת לעת. הנפקת הכרטיס וגובה המסגרת נתונים לשיקול דעתה הבלעדי של המנפיקה אמריקן אקספרס בע"מ ו/או אקספרס פרימיום בע"מ. אי עמידה בפירעון ההלוואה או האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

** הפרסום איננו מהווה הצעה ו/או התחייבות למתן הלוואה/אשראי.

*** מידע כללי בלבד. אין לראות באמור משום המלצה ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *