נתונים ראשוניים: החיסון מגן על המחוסנים מפני האומיקרון, פחות על המחלימים

לאחר הבהלה הגדולה מגיעה צפירת ההרגעה

נתונים ראשוניים – גם מדרום אפריקה וגם מאירופה – על הווריאנט החדש שמעורר דאגה ברחבי העולם התקבלו היום בישראל. הנתונים שנחשפו הערב (שלישי) ב"מהדורה המרכזית", מעידים על כך שהחיסון עדיין יעיל נגד המוטציות החדשות שהתגלו.

הנתונים נאספו גם בדרום אפריקה וגם במדינות אירופיות שבהן התגלו מאומתים בווריאנט החדש.

עם זאת חשןב להדגיש כי מדובר בנתונים ראשוניים בלבד. על פי הנתונים הללו, יעילות החיסון (למי שקיבל שלוש מנות, כלומר גם את הבוסטר), יורדת אך רק במעט: 90% הגנה, זאת לעומת 95% הגנה מול זן דלתא. מדובר בנתונים מרשימים ומרגיעים מעט. יעילות החיסון במניעת מחלה קשה, למי שחוסן שלוש פעמים, זהה ליעילות מול זן הדלתא – הזן שהיה הדומיננטי ביותר בישראל עד כה.

מהנתונים עולה שהסיכון של מחלימים להידבק גבוה פי 2 מדלתא, וקצב ההדבקה פי 1.3 מדלתא. מדובר בקצב הדבקה גבוה מאוד: בדרום אפריקה מדברים על כך שבתך 15 יום מספר החולים גדל פי 15. אומנם מדובר שם במספרים נמוכים, אבל הקצב בעייתי ומעורר דאגה: בישראל יש ישראלים רבים שאינם מחוסנים, והגעת הווריאנט עלולה להוביל לגל תחלואה גבוה וקשה בישראל.

נתון מדאיג ללא מחוסנים: הסיכון שלהם להפוך לחולה קשה הוא פי 2.4 מהזן המקורי של הקורונה, זה שהגיע לישראל לפני קרוב לשנתיים. ב"לא מחוסנים" הכוונה היא גם למחוסנים בשתי מנות שזכאים לבוסטר ועוד לא התחסנו ועל כן ההגנה שלהם לא מספקת.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *