פנסיה חובה לעצמאים: למה, כמה ומתי?

בהפקדה לקרן פנסיה לעצמאים אנו מעבירים את הכסף מכיס אחד לכיס השני שלנו. החיסכון הזה מיועד עבורנו ועבורנו בלבד. ועל הדרך אנו גם מרוויחים הטבות מס משמעותיות

החל משנת 2017 עובד עצמאי חייב להפקיד באופן עצמאי סכומי כסף לצורך חיסכון פנסיוני.

שיעור ההפקדה המינימלי לפנסיה הקבוע בחוק הינו:

  • עבור חלק מההכנסה שעד חצי מהשכר הממוצע במשק (כלומר עבור 71,220 ₪ הראשונים בשנת המס) יש להפקיד 4.45% מההכנסה.
  • עבור יתרת ההכנסה ועד גובה השכר הממוצע במשק (כלומר עד 142,440 ₪ בשנה) – יש להפקיד 12.55%.
  • עבור החלק של ההכנסה שמעל השכר הממוצע (כלומר על כל שקל מעל 142,440 ₪ בשנה) – אין חובה להפקיד לביטוח פנסיוני.
  • עצמאים המעוניינים להגדיל את החיסכון הפנסיוני שלהם, רשאים להפריש לביטוח הפנסיוני גם על חלק זה של השכר.

יצוין כי שיעורים אלה מחושבים מתוך הכנסתו של העצמאי לאחר שהופחתו ממנה הניכויים המותרים על פי החוק (הכנסות בניכוי הוצאות מוכרות), ולפני שניכו ממנה את הניכויים בשל הפקדה לקרן השתלמות, לביטוח פנסיוני או לקופת גמל אחרת לקצבה.

עצמאי שמועסק במקביל גם כשכיר במקום עבודה מסוים, צריך להפקיד בעצמו לביטוח הפנסיוני, רק אם הסכום שמופרש עבורו כשכיר (הפרשות המעסיק והפרשות העובד) נמוך מהסכום שעליו להפריש כעצמאי בגין הכנסותיו מהעסק, ועד לסכום זה.

החל משנת המס 2018 ניתן להטיל קנסות על עצמאים שהכנסתם עולה על 63,600 ₪ בשנה (נכון לשנת 2023) ואשר לא הפקידו לביטוח הפנסיוני את הסכומים והשיעורים שנקבעו בחוק.

החוק קובע כי בטרם הטלת הקנס ישלח המרכז לגביית קנסות התראה לאותם עצמאים הכלולים ברשימה, לפיה אם לא יפקידו תוך 90 יום את ההפרשות החסרות כדין לביטוח הפנסיוני, יוטל עליהם קנס. על עצמאים שקיבלו התראה ולמרות זאת לא הפקידו את הסכומים הנדרשים לביטוח הפנסיוני יוטל קנס בסך 500 ₪ (הסכום יעודכן מדי שנה בהתאם לשיעור שינוי המדד).

מי שמפקיד באופן עצמאי סכומים לביטוח פנסיוני עשוי להיות זכאי להטבות במס הכנסה (ניכוי וזיכוי).

נשארים ללא רשת ביטחון כלכלית

בשונה מציבור השכירים, שמבין כי עליו לחסוך ליום שבו לא יוכלו לעבוד יותר. עצמאים הם יזמים מטבעם ולכן בטוחים כי באפשרותם להרוויח יותר מהשקעות עצמאיות שיניבו להם תשואות יפות לכאורה בגיל פרישה. החשיבה הזאת שגויה מיסודה.

יש סיבה למה קבע הרגולטור שההפקדות לפנסיה הן חובה. על מנת להבטיח שהקרן תישאר לנו לגיל פרישה והיא אף תצמח, החיסכון הפנסיוני חייב להיות מנוהל בצורה מפוקחת על ידי אנשי מקצוע מהשורה הראשונה בעולם ההשקעות ותחת פיקוח רגולטורי הדוק.

ובנוסף לכל זה, אסור לשכוח כי בהפקדה לקרן פנסיה לעצמאים איננו משלמים מסים נוספים למדינה. מדובר בהעברת ההכנסה שלנו מכיס אחד לכיס השני שלנו. החיסכון הזה מיועד עבורנו ועבורנו בלבד. ועל הדרך אנו גם מרוויחים הטבות מס משמעותיות.

ההפקדה לקרן פנסיה איננה רק חיסכון או השקעה לגיל פרישה. עצמאי שמפקיד לקרן פנסיה, בשונה מקופת גמל, גם יכול ליהנות מביטחון כלכלי במקרה פטירה או אובדן כושר עבודה חלילה. בעיני זה חשוב עד קריטי לציבור שיש לו אולי הכל חוץ מרשת ביטחון כלכלית. הדבר מצריך כמובן רכישת תכנית ביטוח מתאימה, בהכוונת הסוכן הפנסיוני של העצמאי.

המדריך פורסם בסיוע מומחי הביטוח של ‘הירשוביץ פתרונות’, המתמחים בהתאמה אישית של הביטוח לצרכי המבוטח. מידע נוסף על קרן פנסיה לעצמאים תמצאו באתר הבית של ‘הירשוביץ פתרונות’.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *