סעודיה רוצה להקים עיר ירוקה צפה – ד"ר דרור מנור

על סירובם של המשקיעים הזרים לשהקיע בתכניות הגנדיוזיות בסעודיה. הכל במסגרת חזון 2030

לאחרונה מסתמן כי סעודיה תנסה לפתות משקיעים זרים להשקיע בהקמת עיר ירוקה צפה. אולם מעצרם של הנסיכים, חיסולו של העיתונאי חשוקג'י ומשבר הקורונה החריף פגעו רבות בסיכויים להגשים את החזון הכלכלי של יורש העצר, הנסיך מוחמד בן סלמאן, להקטין את התלות בנפט. כעת יוצא יורש העצר בניסיון חדש למשוך כספים ממשקיעים זרים באמצעות הקמת עיר תעשייתית עתידנית עם אפס פליטות פחמן שתמוקם ליד חופי הים האדום.

לפני שבועיים הכריז מוחמד בן-סלמאן בפני אמצעי התקשורת על שני פרויקטים עתידיים שיבוצעו בסעודיה. הפרויקט הראשון הוא הקמת העיר הראשונה בעולם שלא למטרות רווח. מדובר בעיר שתהווה חממה ומודל בינלאומי לצעירים מהממלכה ומכל רחבי העולם. באמצעות הקמת העיר ניתן יהיה לעודד יזמות, חדשנות ומנהיגות. הרעיון הגרנדיוזי הזה מהווה חלק מחזון 2030 של יורש העצר שנועד להפסיק את תלותה של סעודיה בנפט ולגוון את מקורות ההכנסה שלה.

הפרויקט השני שנחשב למשמעותי יותר נקרא בשם אוקסגון- העיר התעשייתית הצפה הגדולה ביותר בעולם שתמוקם ליד חופי הים האדום, ותתגאה האפס פליטות פחמן. ההשקעות הנדרשות בעיר הייחודית הזו הן עצומות, ועלולות להגיע לכ- 500 מיליארד דולר, שיושקעו בעיקר על ידי משקיעים זרים. לפי דיווחים שונים, העיר תכלול נמל משוכלל ומרכז לוגיסטי רחב היקף ותתופעל על ידי בינה מלאכותית ורובוטים מתוחכמים.

אולם יש ספק רב אם הפרויקטים הגרנדיוזיים האלה אכן ייצאו לפועל. לבן-סלמאן ברור כי יש צורך בהשקעה מסיבית של משקיעים זרים על מנת שיהיה ניתן לממש את הפרויקטים האלה. בתקופה האחרונה לא נראה כי ניכרת התלהבות משמעותית להשקיע בהם. אותו הדבר ארע גם עם העיר ניום, שמאז שהוכרז על הקמתה לפני כארבע שנים, היא אינה מצליחה למשוך את המשקיעים הזרים להשקיע בה את מיליארדי הדולרים שבית המלוכה הסעודי כה ציפה להם. ברור כי גם משבר הקורונה שהכה קשות בממלכה משפיע רבות על המשקיעים הזרים.

ישנן מספר סיבות לכך שהמשק הסעודי מתקשה למשוך אליו השקעות זרות: מעצרם של הנסיכים ואנשי העסקים הסעודים בשנת 2017; חיסולו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י בשנת 2018; משבר הקורונה שהחל בשנת 2020. עניינים אלה גרמו לתחושות קשות בקרב המשקיעים הזרים שאינם מוכנים להסתכן בהרפתקאות גרנדיוזיות.

אין ספק כי המשק הסעודי נמצא במשבר בעייתי הקשור קשר הדוק למדיניותו של בית המלוכה. המלך והנסיכים מנסים לקבוע תכתיבים מעיקים ומכבידים על המשקיעים הזרים, כמו העברת המטה האזורי של החברות לסעודיה. נדמה כי המשקיעים מריחים את חוסר היציבות ואת המדיניות ההפכפכה של בית-המלוכה ואינם מוכנים להשתעבד לסעודים. צריך להוסיף לכך את עלויות התפעול היקרות, המיסוי הגבוה והמחסור החמור בכוח עבודה מיומן. על מנת לשנות את המצב הקיים, סעודיה תצטרך לשנות את הרגולציה שלה ואת כל מה שקשור לסביבת החברות והעסקים, ועליה לא להתמקד בהצגת פרויקטים מפוקפקים וגרנדיוזיים, שיש ספק רב לגבי יישומם ותרומתם הכלכלית.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *