עליות המחירים: ועדת הכלכלה שוקלת ברצינות הוצאת צווי הבאה ליצרני המזון

דיון סוער בוועדת הכלכלה של הכנסת בעקבות העלאות המחירים בזמן המלחמה. יבואני ויצרני המזון נעדרו מהדיון

בדיון שהתקיים הבוקר (רביעי) בוועדת הכלכלה של הכנסת נמתחה ביקורת קשה מאוד על יצרניות ויבואניות המזון המובילות בישראל על רקע העלייה במחירי מוצרי המזון והצריכה בתקופת המלחמה. יושב הראש הוועדה, חה"כ דוד ביטן (הליכוד), מתח ביקורת חריפה על נציגי החברות שנעדרו מהדיון, וביקש לבחון תיקון שיאפשר לוועדה להוציא להם צווי הבאה. ביטן גם ביקש להרחיב את מספר המוצרים שתחת פיקוח מחירים, ואמר כי יקדם בחקיקה פרטית את הצעת החוק של משרד הכלכלה שתאפשר לקנוס את מי שיעלה מחירים באופן לא־מידתי בזמן המלחמה.

ביטן הזכיר כי בתחילת המלחמה ביקש להדק את הפיקוח על המחירים, ובמקום זאת הסכים לאפשר למשרד הכלכלה לקדם את הוראת השעה שתאפשר לתת קנסות למי שיעלה מחירים באופן חריג. הוא ציין שמשרד האוצר התנגד לכך וההצעה לא קודמה וביקש מנציג האוצר להתייחס לכך. נציג האוצר, גל ברנס, אמר כי המשרד בעד שהמחירים ירדו וציין כי עליית המחירים במהלך כל השנה האחרונה עומדת על כ־6%, פחות מהממוצע במדינות ה־OECD. ברנס אמר כי לא הייתה עלייה חריגה בשלושת החודשים האחרונים. ייתכן שהוא לא התייחס להודעה של שטראוס שפורסמה בשבוע האחרון.

בוועדה ציינו גם את העובדה שמחירי הסחורות וחומרי הגלם לא עלו או אפילו ירדו, והעלייה במחיר השינוע היא רק תירוץ כי המזון מיובא מאירופה ולא מהמזרח. כלומר, העובדה שאוניות נאלצות להקיף את אפריקה אינה רלוונטית למחירי שינוע המזון המיובא מאירופה. אין מנוס מהמסקנה שהחברות והיבואניות מעלות מחירים כי הן יכולות מאחר ששוק המזון הישראלי איננו תחרותי ונשלט על־ידי חמישה-שישה מונופולים.

מנכ"ל דיפלומט, יבואנית מזון ומוצרי צריכה, אמר כי חברתו לא העלתה מחירים לאחרונה ואף דחתה את העלאת המחירים שתוכננה ל־15 באוקטובר, לאחר שהצליחה להסביר לספקים שלה את הרגישות בעת הזו. הוא הוסיף כי ההשפעה של מחירי התשומות וגם של שער המטבע על מחירי המוצרים שהחברה מייבאת היא נמוכה ביחס למחיר המוצר עצמו. יושב ראש איגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים טען שמאז ה־7 באוקטובר הורידו יצרני המזון הישראלים את מחירי התוצרת שלהם ב־1.5%.

בתגובה אמר חה"כ משה פסל (הליכוד): "כולנו מטיילים באירופה ורואים את המחירים בסופר. אני נגד פיקוח ופגיעה בתחרות אבל בוא לא נספר סיפורים שישראל לא יקרה. לא צריך להיות מדען טילים בשביל להבין את זה. מה שאתה קונה בסופר באירופה ב־100 יורו, פה צריך 1,500 שקל. ישראל יקרה ואי אפשר לעקם את הנתונים". חה"כ מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד) אמרה כי צריך "מנגנון לפקח על עליית המחירים הביזיונית של המונופולים שניצלו את המלחמה ואת העובדה כי תשומת הלב הציבורית והממשלתית לא הייתה שם". חה"כ ששון גואטה (הליכוד) טען שהדבר הנכון הוא לעשות פיקוח מחירים וציין לדוגמה את מחיר הביצים ש"לא עלה והשתולל בעקבות המלחמה".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *