עלייה מתונה בשיעור החוב של משקי הבית בישראל. רוב החוב – משכנתא!

משפחת ישראלי חייבת הרבה כסף על הדירה. ברבעון הראשון של השנה חלה עלייה בשיעור החוב של משקי הבית אך עדיין נמשכה מגמת ההתמתנות בגידול השנתי של החוב לדיור

בנק ישראל מפרסם הבוקר (שלישי) נתונים אודות יתרת החוב של משקי הבית בישראל ברבעון הראשון של השנה. מהנתונים עולה כי יתרת החוב של המשפחות בישראל שבה לעלות לאחר ירידה ברבעון האחרון של השנה הקודמת בעקבות המלחמה.

העלייה ביתרת בחוב הייתה בשיעור מתון של כ־0.9% שהם כשבעה מיליארדי שקלים. זאת לאחר ירידה ברבעון האחרון של 2023, כאמור. יתרת החוב של משקי הבית בישראל הסתכמה ברבעון הראשון של השנה בכ־800 מיליארד שקל.

יתרת החוב לדיור המשיכה לגדול ברבעון הזה בשיעור מתון של כ־0.9% שהם כחמישה מיליארדי שקלים, ברובה לבנקים. היא הסתכמה בכ־573 מיליארדים. כרגיל, אפשר שוב לחזור ולומר שרוב החוב של משקי הבית בישראל הוא חוב משכנתא.

יתרת החוב לא-לדיור שבה לעלות ברבעון הזה בשיעור של כאחוז שהוא כשני מיליארדי שקלים והסתכם לכדי כ־227 מיליארד. חשוב לציין שבארבעת הרבעונים הקודמים (2023) חלה ירידה ביתרת החוב שאינו לדיור. העלייה בשיעור החוב הזה מקורה ביתרת החוב לבנקים ולחברות כרטיסי האשראי שגדלה מעט ברבעון הראשון של השנה.

מאידך, העלייה הזאת השפיעה על שיעור הגידול השנתי ביתרת החוב לדיור, שירדה גם ברבעון הזה (ינואר-מרץ) לכ־4%, בהמשך למגמת הירידה שהחלה עם העלאות הריבית בסוף שנת 2021. ביתרת החוב שאינו לדיור נרשמה עליה קלה בשיעור הגידול השנתי, אך הוא עדיין נותר שלילי ועמד על מינוס של כ־2%. את ההתמתנות בעלייה בחוב לדיור מסבירים בבנק ישראל בהאטה בנטילת משכנתאות חדשות מהבנקים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *