פנייתו החריגה של הרב לאזאר לנשיא רוסיה פוטין

רבה של רוסיה בקריאה לשלטון למגר כל תופעה של אנטישמיות ברוסיה בעקבות האירועים בישראל

בשבת שעברה, פרצו הפגנות אנטישמיות באזורי הרפובליקה המוסלמית שברוסיה, שהתפתחה להצתת מרכז יהודי הנמצא בעיצומה של בנייה בעיר נאלצ'יק. כמו-כן נרשמו אירועי שנאה בעיר מחצ'קלה בירת דאגסטן.

לפני מספר ימים, הזמין נשיא רוסיה את הרב הראשי, הגר"ב לאזאר, ללשכתו בקרמלין, ובין הדברים אמר הרב הראשי לנשיא:

"אנשים פה לא יוצאים לרחוב עם הפגנות בעד ארגוני הטרור, כי כולנו יודעים שהן משמשות את הקיצונים שיש בכל מקום – וגם כאשר מתכננים הפגנה האמורה להיות מחאה שלווה, בפועל היא מובילה לא פעם לאלימות. חשוב מאוד, כי הפגישה שלנו היום תשלח מסר ברור לחברה כולה: 'אנחנו בעד יחסי כבוד הדדי, ידידות ושיתוף פעולה, אבל לא נהיה סובלניים כלפי מי שבעצמו לא סובלני ומצהיר על קיצוניות וקורא לאלימות'. למרבה הצער, הגבול בין שנאה לאלימות הוא דק מאוד. אידיאולוגיית השנאה תמיד מובילה לאלימות ולטרור. בתודה לה', לא נתקלנו באנטישמיות ממלכתית כבר שנים רבות, וגם אין אנטישמיות ברחוב, אבל יש לנו ניסיון מהעבר. לכן, בקשתנו העיקרית לרשויות, הפדראליות והמקומיות: מאבק מתמיד ובלתי מתפשר בקיצוניות".

אך עם פרוץ האירועים הקשים אתמול והיום, הוסיף הרב הראשי הגר"ב לאזאר שליט"א וקרא:

"אנחנו חיים בזמנים מאוד קשים, ולצערי, בשבועות האחרונים הקשיים רק גברו. התקפות טרור, סכסוכים בין מדינות, אזורים שלמים נבלעים באלימות שסופה אינו נראה באופק. במקום שלום, הבנה הדדית, עזרה הדדית למען התפתחות משותפת – גוברים המתח, השנאה, ואפילו זוועות מוחלטות. ערים שלמות, ובמקומות מסוימים מדינות שלמות, נופלות תחת שלטונם של טרוריסטים המבצעים פשעים נגד האנושות.

ברוסיה, בחסדי שמים, היחסים בין עמים והקשרים בין התרבויות הם ייחודיים. הם נבנו במשך מאות שנים על עקרונות של כבוד הדדי. ראיתי זאת במו עיניי פעמים רבות, ובפרט בכל פעם שביקרתי בצפון הקווקז, חוויתי תחושות משמחות כשראיתי כיצד מוסלמים ויהודים עוזרים זה לזה, ומזמינים זה את זה בחגים מתוך כבוד והערכה.

אבל אירועי הימים האחרונים מראים כי הידידות המסורתית הזו עומדת בפני מבחן כוח. האירועים הללו לא התרחשו במקרה, קדמה להם תעמולה נלהבת של קיצוניות וטרור ברשתות החברתיות. הרי ברור שלא באמת נוכל להשפיע על הנעשה ברצועת עזה או בגבול לבנון: אנחנו יכולים רק להתפלל ביחד שסוף-סוף יגיע לשם השלום. אבל אנחנו יכולים, ואף חייבים לדאוג, כי הזרעים הרעילים של הקיצוניות והטרור לא ישפיעו חלילה, משם לכאן.

הרשויות הפדראליות מבינות זאת, ומצדן עושות הכל כדי להגן על יסודות קיומה של המדינה הרב-לאומית שלנו, והידידות הייחודית הזו בין עמי רוסיה. אין לי ספק, כי הפעולות התוקפניות של קיצונים המסנוורים משנאה בצ'רקסק ובנאלצ'יק יזכו לדחייה קשה מצד רשויות אכיפת החוק"!

לסיום פנה הרב הראשי לכלל התושבים:

"כולנו מבינים שלא ניתן לפתור בעיה זו רק באמצעות מאמצי הרשויות. אנחנו – תושבי רוסיה, נציגי אומות שונות, אמונות שונות, תרבויות שונות – חייבים כעת לתרום את תרומתנו. לכן, היום אני קורא לכל תושב ואזרח: כולם חייבים לעשות הכל כדי לשמר את האווירה הייחודית הזו של כבוד הדדי ותמיכה, שהופכת את רוסיה למקום טוב לחיות בו. אם נאפשר כעת לקיצונים לשרוף את גשרי הידידות שלנו, יהיה קשה מאוד לבנות אותם מחדש מאוחר יותר. הבה נוכיח במעשים, כי המסורות הלאומיות שלנו הן מסורות של עזרה הדדית, התרבויות שלנו הן תרבויות של שלום, והדתות שלנו הן דתות של צדקנות ועזרה".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *