צעד ראשון בדרך לרפורמה במערך משפחות האומנה שיוזם משרד הרווחה

פער הולך וגדל בין קצבאות הנכות של ילדים במשפחות אומנה לילדים במשפחות נורמטיביות הניע רפורמה במערך משפחות האומנה

שלושה תיקוני חקיקה חדשים שעברו בכנסת יקלו מאוד על הורים במשפחות אומנה בחירום. התיקון הראשון יאפשר למשפחות שמשמשות כאומנות, לתת הסכמתן לחלק מהטיפולים הרפואיים. זהו נושא שהעיב מאוד על ההתנהלות היומית של משפחות אומנה והקשה עליהן לתת לילדים את הטיפול הטוב ביותר האפשרי.

התיקון הנוסף ביטל את הגבלת גיל ההורים שמעוניינים לשמש כאומנת חירום לילדים ולפעוטות שמוצאים מביתם בצו חירום. לפני התיקון הגיל המקסימלי עמד על 56 שנים. תיקוני החקיקה הוגשו על ידי חברי הכנסת יצחק פינדרוס מיהדות התורה, יסמין סאקס פרידמן, מאיר כהן ומירב בן-ארי מיש עתיד.

תיקון שלישי קובע כי קצבת הנכות לילדים עם מוגבלות במשפחות אומנה תזנק באלפי שקלים בחודש לזכאים. התיקון, פרי יוזמת משרד הרווחה, מעביר את האחריות על תשלום הקצבאות להורים אלה ממשרד הרווחה לביטוח הלאומי. זו בשורה משמעותית במיוחד עבור משפחות אומנה שלוקחות לביתן ילדים עם מוגבלות, ילדים עם מחלות כרוניות או עם בעיות רפואיות שונות. הקצבה החודשית לילדים אלו תשודרג באלפי שקלים לחודש לזכאים.

תיקוני החקיקה נועדו לתקן עיוות שנוצר לפני כשנתיים כשהמוסד לביטוח לאומי החל לשדרג את הגמלאות והשירותים להם זכאי ציבור הנכים במדינת ישראל בהתאם להסכם עם ארגוני הנכים. מאז גדל הפער בין הקצבה שקיבלו ילדי אומנה עם מוגבלות ממשרד הרווחה לבין הקצבה לה זכאים ילדים עם מוגבלות שחיים עם הוריהם. בגין התוספות, יעביר משרד הרווחה שיפוי בסכום של כשבעה מיליוני שקלים בחודש למוסד לביטוח לאומי.

בתגובה אמר שר הרווחה יעקב מרגי: "על פי כל הידע הקיים, משפחות האומנה הן האופציה הטובה ביותר עבור ילדים שהמדינה נאלצת להוציא מביתם, והתיקונים שהעביר המשרד יקל עליהם לתת לילדים את הטיפול המיטבי. ההקלות וההטבות למשפחות האומנה הינם מהצעדים הראשונים ששמתי לי למטרה עם כניסתי לתפקיד. הגדלנו את הקצבאות, הקלנו באופן משמעותי בבירוקרטיה והרחבנו את מעגל המשפחות שיכולות לשמש כאומנת חירום".

מנכ"ל משרדו, ינון אהרוני, אמר: "הטיפול הייעודי שלנו בשירות האומנה לא יסתיים בתיקוני חקיקה אלו, בקרוב נתחיל בתהליך ארוך טווח של שינויים משמעותיים בטיפול בילדים ובנוער בסיכון מתוך תפיסה מקצועית ששמה את שירות האומנה כשירות המרכזי והטוב ביותר לילדים ולבני נוער בסיכון. התחלנו בתיקונים הללו ובקרוב נכריז על צעדים נוספים".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *