רמלה: בנק דם ממוגן מתחת לאדמה שיכול לעבד כחצי מיליון מנות דם בשנה

החייל שקיבל בשטח מנת דם "מלא", שרד את הפציעות הקשות והשתקם, פגש את תורם מנת הדם ואמר: הצלת לי את החיים

לוחם צה"ל, איתן טסלר, נפצע אנושות מפגיעת טיל RPG בזמן הלחימה בבית חאנון. איתן איבד דם רב וסבל מפגיעות קשות ומסכנות חיים, אך חייו ניצלו בזכות מנת "דם מלא" שסופקה לצה"ל על־ידי שירותי הדם של מד"א, וניתנה בשטח הרצועה רגעים בודדים אחרי הפציעה.

במד"א אומרים כי רק כ־10% מאוכלוסיית תורמי הדם בישראל מתאימים לתרומה כזו שמכילה את כל רכיבי הדם בתרכובת נוגדנים ייחודית ולמעשה מעניקה לפצוע בעת מקרה חירום, דם מלא שמסייע בהצלת חיים. את מנת הדם המיוחדת תרם גרשון פנקר, תושב רמלה והיא ניתנה לאיתן ב־1.11 בשדה הקרב בבית חאנון על־ידי כוחות הרפואה של צה"ל, שהעניקו לו טיפול רפואי תחת אש ממש בסמוך לרגע הפציעה האנושה.

לאחר תהליך שיקום בן מספר שבועות, פגש איתן את התורם במפגש מרגש ומיוחד שהתקיים בקריית מגן דוד אדום ברמלה. "הצלת לי את החיים, אני מלא בצמרמורות", אמר איתן בהתרגשות בעת המפגש עם גרשון. "מנת הדם שאתה תרמת זו המנה הראשונה שקיבלתי בשטח. ה' פועל דרך אנשים ואתה האיש שהוא בחר בו. תודה גדולה לך. נתת לי הזדמנות נוספת ועשית המון בשבילי, אני מודה לך, למגן דוד אדום ולכל צוותי הרפואה שטיפלו בי. תודה רבה".

בנק הדם החדש של מד"א שבקרית מגן דוד אדום החל לפעול ביום השלישי למלחמת "חרבות ברזל". מעבדות שירותי הדם במבנה החדש ברמלה נמצאות כולן מתחת לאדמה, ממוגנות לחלוטין ומאפשרות לעבד כחצי מיליון מנות דם בשנה, פי שתיים מיכולת מבנה הבנק הקודם. בבניין מערכות אוטומטיות מתקדמות להפרדת מנות הדם למרכיביהן השונים וציוד טכנולוגי נוסף המסייע לטפל במנות רבות ולהציל חיים.

פרופ' אילת שנער, סמנכ"לית שירותי הדם במד"א: "הדבר המיוחד שעשינו במדינת ישראל, אנחנו כמגן דוד אדום יחד עם חיל הרפואה של צה"ל, הוא לקדם את מתן הדם המלא לפצועים לשטח, הכי מוקדם שאפשר. בשבילנו פה בשירותי הדם של מד"א זו התרגשות עצומה לראות את המהות של העבודה הופכת למציאות ולכך שהיא חוללה נס".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *