רפורמת המשילות: יריב לוין הציג תוכנית לשינוי מערכת המשפט

לוין הציג את ארבעת הנושאים שיתוקנו בשלב הראשון של הרפורמה. יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הגיב: "הממשלה שמה על השולחן אקדח טעון".

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין, הציג הערב (רביעי) את עיקרי השלב הראשון ב"רפורמת המשילות" לתיקון מערכת המשפט.

לוין הציג את ארבעת הנושאים שיתוקנו בשלב הראשון של הרפורמה: שינוי שיטת בחירת השופטים – לא עוד מצב שבו השופטים בוחרים את עצמם בחדרי חדרים ללא פרוטוקול, אלא ייצוג שווה לשלוש רשויות השלטון בוועדה לבחירת שופטים.

הסדרת פסילת חוקים ופסקת ההתגברות – לא עוד דיון בבית המשפט בחוקי יסוד, לא עוד פסילת חוקים של הכנסת ללא הסמכה. במקום זאת, בית המשפט יפעל מכוח חוקי היסוד ולא יימצא מעליהם. תתאפשר פסילת חוקים בבית המשפט העליון, בהרכב מלא וברוב מיוחד.

ביטול עילת הסבירות – לא עוד פסילת החלטות חוקיות לגמרי של ממשלה נבחרת בתירוץ של חוסר סבירות בעיני השופט, במקום זאת החזרת יכולת ההחלטה לממשלה הנבחרת.

בנוסף, היועצים המשפטיים – לא עוד כפיפות של הממשלה לדרג לא נבחר. היועצים המשפטיים, כשמם כן הם – יועצים ולא מחליטים.

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד הגיב לתוכנית של לוין: "כמו כנופיה של עבריינים, יום לפני הדיון בבג"ץ על חוק דרעי, הממשלה שמה על השולחן אקדח טעון. מה שיריב לוין הציג היום זה לא רפורמה משפטית, זה מכתב איום. הם מאיימים להרוס את כל המבנה החוקתי של מדינת ישראל.

אני מודיע כאן ועכשיו: ביום שנחזור לשלטון, כל השינויים האלה יבוטלו. תבוטל רפורמת ההפקרות, תבוטל פסקת הסחטנות, שופטים לא ייבחרו בידי פוליטיקאים מושחתים שרוצים שיסגרו להם תיקים. אנחנו נלחם נגד הטירוף הזה בכל כוחנו, אבל גם אם הוא יעבור, זה לא סוף פסוק. נמשיך להלחם, נחזור, נבטל הכל."

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *