"ר' ניסן בק'ס שוהל": הסיור ההיסטורי של האדמו"ר מסאדיגורה

כ"'ק האדמו"ר מסאדיגורה שליט"א הגיע לבקר ולסייר בבית הכנסת העתיק ההולך ונבנה מחדש בפרויקט שחזור ייחודי שנעשה על ידי החברה לשיקום ולפיתוח הרובע היהודי

ביקור מרגש והיסטורי התקיים השבוע בביהכ"נ "תפארת ישראל" בעיר העתיקה, הידוע בכינויו "ר' ניסן בק'ס שוהל". כ"'ק האדמו"ר מסאדיגורה שליט"א הגיע לבקר ולסייר בבית הכנסת העתיק ההולך ונבנה מחדש בפרויקט שחזור ייחודי שנעשה על ידי החברה לשיקום ולפיתוח הרובע היהודי.

את הסיור הנחה מר הרצל בן ארי מנכ"ל החברה לשיקום ולפיתוח הרובע היהודי, ובו נתן סקירה מפורטת לכ"ק האדמו"ר על כל שלבי ההתקדמות בבניה. בסיום הסיור האדמו"ר הודה האדמו"ר למר הרצל בן ארי וציין בשבחו שניכר שהוא מתייחס ומתנהל בפרויקט השחזור כפרויקט רוחני וקדוש ולא רק גשמי.

ביהכ"נ העתיק הינו מיסודו של הס"ק מרוז'ין זיע"א ששלח את חסידו רבי ניסן בק להקים את בית המדרש בשטח שרכש בעיה"ק ירושלים תובב"א סמוך ונראה לשריד בית מקדשנו הכותל המערבי. הרבי מרוז'ין התבטא על בית הכנסת ואמר שבזמן שבית המקדש היה קיים, היו התפילות של כל יהודי עוברות ועולות דרך מקום המקדש, ועתה, בזמן הגלות, יעברו התפילות דרך מקום בית הכנסת תפארת ישראל!

בשנת תש"ח, במהלך כיבוש הרובע היהודי בידי הלגיון הערבי, פוצץ בית הכנסת ונחרב. לאחר שחרור העיר העתיקה ויישובו מחדש של הרובע היהודי ביהודים בשנת תשכ"ז, נמצאו שרידי בית הכנסת שעמדו על תילם אך נותרו בחורבנם למשך שנים רבות.

האדמורי"ם לבית רוז'ין זיע"א היו מגיעים לביקורים במקום אף בתקופת חורבנו מרוב אהבתם וחיבתם למקום.

ר' ניסן בק'ס שוהל בימים עברו

כ"ק אדמו"ר ה"עקבי אבירים" מסאדיגורה זיע"א ויבדלחט"א כ"ק האדמו"ר מבאיאן שליט"א פעלו רבות לקומם ולשחזר את ההריסות. בשנים האחרונות ביהכ"נ עובר תהליך שיפוץ ושחזור על ידי החברה לשיקום ולפיתוח הרובע היהודי. בשנת ה'תשע"ד התקיים במקום מעמד הנחת אבן הפינה לרגל תחילת עבודות שחזור ביהכ"נ, באירוע זה השתתף כ"ק האדמו"ר מסאדיגורה שליט"א בשליחות אביו כ"ק אדמו"ר העטרת ישראל מסאדיגורה זיע"א.

לאדמו"ר התלוה הרה"ח ר' אהרן כהן שליט"א ששיתף מזכרונות משפחתו שחיו במקום, כאשר אביו הרה"ח ר' לייבל כהן ז"ל, היה הגבאי האחרון של הקלויז והיהודי האחרון שהיה בקלויז בזמן שהופגז במלחמה, כשהוא היה שם לבוש בבגדי שבת ומשם לקחו אותו הירדנים לשבי הירדני. כשעלו בסיור לגג לצד הכיפה המפורסמת, סיפר רבי אהרן בהתרגשות שחופת אביו היתה במקום זה, וכפי שנהגו חסידי רוז'ין בירושלים לערוך את החופות על הגג.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *